A finn hatóságok intézkedtek, és lefoglalták a kábelrongáló tankert, miközben őrizetbe vették a hajó legénységét is.
A gyanú szerint az Eagle S hajó horgonyának tengerfenéken való végighúzása okozta a Balti-tenger alatt, Finnország és Észtország között húzódó Estlink-2 áramkábelt ért károsodást, mindez pedig karácsony másnapján történt.
A finn hatóságok bejelentették, hogy határozatlan időre őrizetbe vették egy, Oroszországhoz köthető tartályhajó legénységét. A gyanú szerint a hajó felelős egy Balti-tenger alatt elhelyezkedő elektromos kábel megrongálásáért.
Az Eagle S 24 fős legénységéből nyolc személyre utazási korlátozást vezetett be a finn központi bűnügyi rendőrség.
"A kihallgatások és a nyomozás során a rendőrség megpróbálta kideríteni, hogy ki volt érintett az incidensben, és ki volt felelős a hajó útvonaláért az incidens során. Ennek megfelelően jelenleg nyolc személy mozgásszabadságát korlátozzák bűncselekmény gyanúja miatt" - mondta Elina Katajamäki nyomozó főfelügyelő a Nemzeti Nyomozó Irodától.
"Ez a szám azonban változhat, ahogy a meghallgatások folytatódnak, és a körülmények folyamatosan tisztázódnak".
A gyanúk szerint az Eagle S hajó horgonyának tengeri húzása miatt megsérült a Balti-tenger alatt, Finnország és Észtország között futó Estlink-2 áramkábelt.
Karácsony napján a kábel váratlanul meghibásodott, ám a szolgáltatásokra gyakorolt hatása minimális volt - tájékoztatott a finnországi villamosenergia-hálózatot üzemeltető Fingrid.
A helsinki rendőrség felszállt az Eagle S fedélzetére, lefoglalta és egy nappal később a porvoói kikötőbe szállította, hogy további vizsgálatokat folytasson.
Az Eagle S a Cook-szigetek zászlaja alatt hajózik, de a finn vámhatóság és az EU tisztviselői úgy jellemezték, hogy az ukrajnai háború miatt bevezetett nemzetközi szankciókkal dacolva Oroszország olaj- és gázszállító tankerflottájának része.
Az évek múlásával egyre inkább elhomályosodó tulajdonosi háttérrel rendelkező hajók gyakran navigálnak nyugati szabályozású biztosítás nélkül.
A hajók oroszországi üzemeltetése környezetvédelmi szempontból aggasztó kérdéseket idéz elő, különösen a balesetek kockázatainak fényében, figyelembe véve a járművek életkorát és a biztosítási fedezetük megbízhatatlanságát.
December végén Mark Rutte, a NATO főtitkára, bejelentette, hogy tárgyalt Alexander Stubb finn elnökkel. A megbeszélésük során közösen arra a következtetésre jutottak, hogy a NATO megerősíti katonai jelenlétét a Balti-tengeren.
Finnország, amely 1340 kilométernyi határral osztozik Oroszországgal, az ukrajnai invázió következtében felülvizsgálta évtizedes katonai semlegességét, és 2023-ban csatlakozott a NATO szövetségéhez.
2023 októberében, a hasonló eseményekre reagálva, a NATO és partnerei számos tengeri járőrgépet, távolsági radaros repülőgépet és drónokat állomásoztattak a térségben megfigyelési és felderítési küldetések céljából. Emellett egy aknakereső flotta is útnak indult, hogy fokozza a biztonságot a környező vizekben.
Az incidens kapcsán zajló magas szintű megbeszélés után Stubb az X platformon bejelentette, hogy "a helyzetet kézben tartjuk, és nincs miért aggódnunk". Emellett hangsúlyozta, hogy a vizsgálat továbbra is aktívan zajlik.
Kifejtette, hogy Finnország és Észtország további támogatást kértek a NATO-tól.
A Balti-tenger térségében a régió államai riadókészültséget hirdettek, miután 2022 óta számos esemény zavarta meg a fenéken elhelyezkedő kábelek és gázvezetékek biztonságát.
Novemberben két különleges adatkábelt vágtak el: az egyik a skandináv Finnországot köti össze Németországgal, míg a másik a balti Litvániát és Svédországot összekapcsoló vonal.
Németország védelmi minisztere úgy véli, hogy a tisztviselőknek "szabotázsra" kell gyanakodniuk, azonban konkrét bizonyítékokat nem mutatott be, és nem árulta el, ki lehetett a felelős az ügyben.
Az Északi Áramlat vezetékeket pedig, amelyek egykor Oroszországból Németországba szállítottak földgázt, 2022 szeptemberében víz alatti robbanások rongálták meg.
A hatóságok szerint szabotázs történt, és büntetőjogi vizsgálatot indítottak.
A NATO már az Északi Áramlat vezeték sérülése után fokozta a járőrözést a tenger alatti infrastruktúra közelében.