A mítosz továbbra is él: Angliában faggattuk a méregzsák új Mini JCW modelljeit.


A John Cooper Works sorozata most már öt különböző Mini modellt kínál, amelyek a hagyományos benzines motoroktól kezdve a tisztán elektromos hajtásig terjednek, mindezt a valódi vezetési élményre helyezve a hangsúlyt. A legújabb modellek tesztelésére a legendás John Cooper unokájának kíséretében került sor, így igazán különleges élményben volt részünk.

Az Alec Issigonis által tervezett Mini az 50-es évek végén forradalmasította a kisautókat, a kívül apró, belül meglepően tágas modell széles rétegek számára biztosított hőn áhított mobilitást. A zseniális brit-görög dizájner mérnöknek nem igazán fordult meg a fejében, hogy sportossá tegye a Minit, jó barátja, John Cooper azonban végül meggyőzte őt erről.

A kiemelkedő teljesítmény, a fokozott fékerő és a precíziós kormányzás jegyében 1961-ben született meg az első Mini Cooper. Ez a kis autó nemcsak stílusával, hanem versenyteljesítményével is lenyűgözött, hiszen 1964-ben, 1965-ben és 1967-ben is diadalmaskodott a legendás Monte Carlo ralin.

Innen egy hatalmas ugrással érkezünk meg 2025-be, amikor is a Mini legsportosabb aktuális kivitelei, a John Cooper Works modellek virágkorukat élik - benzinnel vagy már épp teljesen a nélkül.

Angliában kalandoztunk, ahol a "keep left" játékszabályainak megfelelően, jobbkormányos Mini JCW-k volánja mögé ültünk. Mindezt pedig a névadó John Cooper unokájának kíséretében éltük át, ami még különlegesebbé tette az élményt.

Ha a klasszikus Mini Cooper szellemiségét szeretnénk megidézni a garázsunkban, akkor mindenképpen a legkisebb és legkönnyebb háromajtós Mini Cooper legizgalmasabb benzines JCW verziója felé érdemes elkalandozni. Ez a modell tökéletesen ötvözi a régi idők varázsát a modern technológia adta lehetőségekkel.

Ez az Egyesült Királyságban gyártott modell csak mai mércével mérve számít kicsinek, hiszen 3,87 méteres hossza révén jelentősen nagyobb a 3 méternél alig hosszabb és jelentősen keskenyebb/alacsonyabb eredeti Mininél.

Ha egy Copper Gray, azaz rézszürke árnyalatú autó terpeszkedik előttünk, akkor szinte biztosak lehetünk benne, hogy az egy JCW felszereltségű modell, hiszen ez a különleges fényezés kizárólag ehhez a változathoz elérhető. Mi most egy Chili Red színű példányt vizsgáltunk meg alaposan, és bátran kijelenthetjük, hogy ez a vibráló piros árnyalat is fantasztikusan illik ehhez a típushoz.

A JCW logókon túlmenően a különleges lökhárítók, a 17-18 colos sportos felnik, a vibráló vörös féknyergek, a hátsó légterelő, valamint a középen elhelyezett egyetlen kipufogóvég mind-mind azt jelzik, hogy ez a legjobban optimalizált új Mini, amely igazi élményt nyújt a vezetés szerelmeseinek.

A belső térben az átlagot meghaladó, kényelmes oldalra tartó sportülések, a kiváló tapintású, masszív kormánykerék és az alumínium pedálok mind-mind a JCW esszenciáját tükrözik.

A 2 literes 4 hengeres turbós benzinmotor az elődhöz hasonlóan 231 lóerőt ad le, de 60 Nm-rel nagyobb, immár 380 Nm a nyomatékcsúcsa.

A kézi váltó sajnos már nem elérhető a választékban, de a hétfokozatú duplakuplungos automata váltó meglepően jól működik. A kormány mögötti váltófogantyúkkal lehetőség van manuális váltásra, bár sajnos ezek a fülek meglehetősen kicsik, ami nem éppen ideális.

A 6,1 másodperces 0-100 km/h gyorsulás és a 250 km/h végsebesség valóban tiszteletet ébreszt. A kormányzás rendkívül közvetlen, ám egy cseppnyi életet még elbírt volna, a fékrendszer viszont kellően erősnek bizonyul. A motor- és kipufogóhang sajnos kissé mesterségesnek hat, ami nem feltétlenül a gyártó hibája, hanem inkább a szigorodó környezetvédelmi előírások következménye.

Az elsőkerék-hajtású Cooper JCW vezetése felejthetetlen élményt nyújt. Az autó rendkívüli vezetési élménye részben a kiváló, bár a magyar úthálózatra talán túl keménynek mondható futóműnek, valamint a 1,4 tonnás tömegnek köszönhető.

Ha valaki elégedett a 204 lóerős teljesítménnyel és a 300 Nm forgatónyomatékkal, annak ajánljuk a szintén 2 literes, négyhengeres Cooper S modellt. Ez a típus, amelyet már alaposan bemutattunk, 11,7 millió forintos alapárával jelentős árkülönbséggel bír a minimum 14,8 millió forintos árcédulával rendelkező JCW-hoz képest.

Bár sajnos nem volt lehetőségünk kipróbálni, a lenyűgöző tájakat átszelő cotswoldsi túrán a nyitható tetejű Cooper JCW is jelen volt, igazi különlegességként.

A vászontető könnyedén hátratolható akár 40 centiméterrel is, és ha az autó sebessége nem haladja meg a 30 km/h-t, akkor a teljes lenyitás mindössze 18 másodpercet vesz igénybe, míg a teljes felcsukás csupán 15 másodpercig tart.

A 100 kilogrammal nehezebb kabrió csomagtartója 160-215 literes (alapmodell: 210-725 liter), és ez esetben 0,3 másodperccel rosszabb gyorsulásra, illetve 5 km/h-val szerényebb végsebességre lehet számítani.

A nyitható tetejű Cooper JCW ára alapból 16,7 millió forint, ami nem kis összeg, de a stílus és a teljesítmény, amit kínál, sokak szerint megéri az árát.

Ez a modell nem éppen friss darab, ezért a jelenlegi rendezvényen nem került igazán a középpontba az általunk tavaly részletesen bemutatott Countryman JCW. Ez a Mini kínálatának legerősebb benzines változata, és most először gyártják Németországban.

Ez a valaha készült legnagyobb Mini, amelynek indulóára 20,5 millió forint, lenyűgöző teljesítménnyel büszkélkedhet: a 300 lóerős és 400 Nm nyomatékú, 2 literes benzines motorja négykerék-hajtással kombinálva mindössze 5,4 másodperc alatt repíti a járművet 0-ról 100 km/h sebességre.

A lazább szabályozású USA-ban ugyanez a típus 312 lóerőt tud, az eddigi legerősebb Mini pedig a 313 lóerős duplamotoros elektromos Countryman, melynek tömege már alulról nyaldossa a 2,1 tonnát.

Hosszú ideig az előző generációs, háromajtós Mini limitált kiadású sportverziója, a JCW GP képviselte a maximális teljesítményt, hiszen 306 lóerős, tisztán benzines motorját egy 1300 kilogrammos karosszéria mögé rejtette. Nem meglepő, hogy ez a fronthajtású, 5,2 másodperc alatt 100 km/h-ra gyorsuló igazi erőgép csak 265 km/h sebességnél kezdett el kifogyni a lendületből.

Bár a benzines és a tisztán elektromos Cooper első ránézésre valóban hasonlónak tűnhet, a valóságban óriási eltérések vannak közöttük. A helyi szinten zéró emissziós verzió nem az Egyesült Királyságban készül, hanem Kínában debütál, és egy teljesen eltérő alapra építkezik.

Az elődjéhez képest most először a szupersportos JCW változat is a színre lép, így még szélesebb választékot kínálva.

A benzines testvérmodellhez képest elöl jelentősen kevesebb a légbeömlő, hátul pedig egyrészt más formájú a felső légterelő, másrészt pedig értelemszerűen nincs kipufogó. A kerekek minden esetben 18 colosak.

Belül más a középkonzol és az ajtók borítása, de a hatalmas középső körkijelző és a túl meredek szélvédő miatt kis lapra vetítő HUD megegyezik mindkét modellben. A napfénytető a villanyosban nagyobb, de a benzinesben lévőtől eltérően sajnos egyáltalán nem nyitható.

Az általunk korábban alaposan letesztelt SE-hez képest 40 extra lóerőt kapunk, így már 258 lóerő áll rendelkezésre, melynek köszönhetően a 0-100-as gyorsulás 6,7 helyett akár 5,9 másodperc alatt letudható. Ily módon jelenleg ez a legfürgébb elsőkerék-hajtású Mini.

A 350 Nm-es azonnali csúcsnyomatékú, váltó nélküli elektromos JCW minden sebességtartományban kiemelkedően dinamikus teljesítményt nyújt. Az elektronikus rendszer által korlátozott végsebessége 200 km/h, amely biztosítja, hogy a vezetés élménye igazán izgalmas legyen.

Míg a benzines motoroknál a mesterséges hangok nem igazán hoznak lázba, a villanyos járművek világában meglepően izgalmasan és vagányan hat a szintetikus motorzaj, amely ráadásul bármikor elnémítható.

A 325 kilogrammos extra súly meglepően ügyesen rejtőzik a zöld rendszámos JCW alatt, hiszen nemcsak a kanyarokban teljesít jól, hanem a féktávokon is megállja a helyét. Ráadásul a rekuperációs rendszer is kiválóan lett optimalizálva, ami tovább fokozza a vezetési élményt.

A 49,2 kWh kapacitású akkumulátor lenyűgöző, 371 kilométeres hatótávot ígér, de természetesen ez leginkább a tavaszi időjárás és a finomabb gázpedál kezelés esetén valósul meg.

AC-nál a maximális teljesítmény 11 kW, míg DC-n 95 kW érhető el. Egy ideális körülmények között, a töltési szint 10-80 százalékos tartományában, körülbelül 30 perc szükséges a folyamat befejezéséhez.

A 210-800 literes csomagtartó és a háromajtós kivitel egyesek számára talán nem tűnik a legpraktikusabb választásnak, de ne aggódj, a Mini mindenkire gondolt! Azok számára, akik sportos élményre vágynak, itt van az Aceman JCW, a lendületes elektromos modell, ami garantáltan felrázza a mindennapokat.

A korábban részletesen bemutatott Aceman méreteiben hasonlít az első Countrymanhez, és egy igazán különleges kompakt szabadidő-autóról van szó, amely kizárólag villanymotoros hajtással érkezik a piacra.

Az ötajtós Aceman világosan túlszárnyalja a háromajtós Coopert a praktikum és a tér tekintetében. A beszállás sokkal egyszerűbb, ráadásul a csomagtartó lenyűgöző 300-1005 literes kapacitásával bőséges helyet biztosít mindenféle holminak.

Az üléspozíció magasabb, de nem annyival, hogy komolyabb mértékben negatívan befolyásolná a vezetési élményt. A tömeg további 100 kilogrammal nőtt, így ezúttal már 1,8 tonna fölött járunk.

A 258 lovas hajtáslánc teljesen megegyezik a kis elektromos Cooper JCW-ben lévővel, de a nagyobb és nehezebb kasztni miatt változatlanul 200-as végsebesség mellett be kell érnünk 0,5 másodperccel gyengébb 0-100-as gyorsulással.

Az alapkonfigurációval rendelkező Aceman JCW, amely 19 colos kerekekkel van felszerelve, lenyűgöző 355 kilométeres hatótávot kínál a 49,2 kWh kapacitású akkumulátorának köszönhetően.

A benzines 3 ajtós Cooper JCW-hez képest az elektromos JCW verzió ára jelentősen magasabb, hiszen annak ára 18,1 millió forint, ami 3,3 millió forinttal több, mint a hagyományos változat. Ezen felül az Aceman JCW modellért minimum 18,9 millió forintot kell kifizetni, mielőtt valaki haza viheti.

John Cooper volt az első, aki 1957-ben az F1-ben forradalmi módon a sofőr mögé helyezte a motort, és akinek a 60-as években a legendás Monte Carlo ralin a Minivel elért sikereiről fentebb már említést tettünk.

A 2000-ben távozott legendás figura fiaként Michael Cooper 2002-ben életre hívta a John Cooper Works márkát, amelyet később a BMW teljes mértékben felvásárolt a Mini mellett.

Charles Cooper, az ő fia, az a személy, akivel a legutóbbi nemzetközi menetpróbán volt szerencsénk személyesen is összefutni. Charles nem csupán a sokak által áhított legenda képében gondol Johnra, hanem inkább mint szeretett nagypapájára, akivel gyerekként gyakran ültek le együtt a tévé elé, hogy élvezzék az F1-futamokat. Emlékei tele vannak közös pillanatokkal, amelyek örök nyomot hagytak benne.

Charles megosztotta velünk, hogy igazi autórajongóként, hozzánk hasonlóan, ő is vágyik a dühösebb motorhangra és a manuális váltóra az új benzines Mini JCW modellekben. Azonban sajnos az iparági trendek és az egyre szigorúbb szabályozások egyre inkább korlátozzák az autógyártók kreativitását, így a régi élmények egyre távolabbra kerülnek.

Unokája, aki a versenypályák világában találta meg a szenvedélyét, úgy véli, hogy nagypapája biztosan büszkén nézne a mai modern Minikre. Mivel mindig is vonzódott az új kihívásokhoz és a felfedezés öröméhez, ha ma élne, valószínűleg ő is kíváncsian tesztelné, hogyan muzsikál az elektromos hajtás egy ilyen kompakt kisautóban.

Related posts