A légitársaságok szempontjából a repülőgépen utazó háziállatok a poggyászokkal azonos kategóriába tartoznak, ami a felelősségüket illeti. | Demokrata
A történet gyökerei egy 2019-es incidenshez nyúlnak vissza: egy utas és hűséges kutyája Buenos Airesből Barcelonába indult az Iberia légitársaság járatán. Az állat mérete miatt a rakodótérben kellett utaznia, ám a felrakodás során váratlanul elszökött, és azóta sem került elő. Az utas 5000 eurós nem vagyoni kártérítést követelt, ám a légitársaság csupán a poggyászokra vonatkozó megállapított összeghatárig ismerte el a kárigényt.
A spanyol bíróság az Európai Bírósághoz fordult, hogy tisztázza, a montreali egyezmény keretein belül a "poggyász" fogalma magában foglalja-e a háziállatokat. A luxembourgi bíróság megállapította, hogy a légi szállítás kontextusában a háziállatok poggyásznak számítanak, mivel nem minősülnek utasnak. Ennek következtében az elvesztésükből eredő károk megtérítése a poggyászokra vonatkozó felelősségi szabályozás keretein belül történik.
A bíróság hangsúlyozta, hogy a légitársaságok felelőssége a poggyász elvesztésekor - amennyiben nincs külön nyilatkozat - a vagyoni és nem vagyoni károkra egyaránt kiterjed. Az utasok azonban lehetőséget kapnak arra, hogy a célállomásra történő kézbesítéssel kapcsolatos speciális nyilatkozat benyújtásával magasabb kártérítési összegben állapodjanak meg a fuvarozóval.
Az ítélet hangsúlyozza: bár az állatok védelme az Európai Unió által elismert általános érdekű cél, ez nem zárja ki, hogy a háziállatokat a jog értelmében poggyászként kezeljék, amennyiben a szállítás során biztosított a megfelelő állatvédelmi bánásmód.



