Biztosító: Az e-rolleresek, akik nem rendelkeznek kellő KRESZ-ismerettel, több százezer forintos kárt okozhatnak.

Az Allianz legfrissebb tájékoztatása szerint a lezárult káresetek átlagos kifizetése 710 ezer forintot tett ki. Emellett kiemeltek egy kivételes esetet is, ahol a kár megtérítése 1,6 millió forintra rúgott.
Tavaly július óta a közutakon való közlekedéshez elengedhetetlen, hogy a mikromobilitási eszközök, például az elektromos rollerek, rendelkezzenek kötelező felelősségbiztosítással (kgfb). Ebbe a kategóriába tartoznak azok a rollerek, amelyek súlya meghaladja a 25 kilogrammot és sebességük eléri a 14 km/órát, valamint azok is, amelyek kisebb tömegűek, de tervezett sebességük túllépi a 25 km/órát. Az Allianz az elmúlt év tapasztalatait összegyűjtve statisztikát készített, amely részletesen bemutatja a bejelentett káreseteket és azok pénzügyi következményeit.
Bár az e-rollerekkel kapcsolatos balesetek száma nem kiugróan magas a többi gépjárműhöz viszonyítva, a keletkezett károk mértéke mégis aggasztó – derül ki a biztosító által közzétett adatokból, amelyeket a Pénzcentrum tárt fel. A lezárt káresetek átlagos kifizetése 710 ezer forint körüli összeg volt, de volt olyan eset is, amikor a kár mértéke elérte az 1,6 millió forintot.
Súlyos testi sérülések esetén a kártérítési igény akár több százmillió forintra is rúghat, ami jelentős anyagi terhet jelenthet az érintettek számára.
A portál adatai szerint a balesetek körében a gépjárművek állnak a középpontban, hiszen ezek esetében a rongálódások aránya eléri a 92 százalékot. Ezen kívül 5 százalékban különféle tárgyak, mint például parkoló autók szenvedtek kárt, míg a személyi sérülések csupán 3 százalékot képviselnek. Érdekes módon a legtöbb balesetet Budapesten regisztrálták, ugyanakkor a biztosítási szerződéseket a vidéki felhasználók között kötötték a legnagyobb számban. Az ügyfélkör 79 százaléka a 35 év feletti korosztályba tartozik, és minden ötödik szerződő már betöltötte az 55. életévét.
A biztosító tapasztalatai alapján sok rollerezőnek hiányosak a KRESZ-ismeretei. Gyakori szabálysértések közé tartozik az ittas vezetés, a piros lámpán áthajtás, a járdán közlekedés, de a zenehallgatás miatti figyelmetlenség is komoly veszélyforrás. Előfordultak olyan esetek is, hogy a vétkesek elhajtottak a helyszínről anélkül, hogy adatokat adtak volna meg, ami főleg a külföldi károkozók esetében okoz gondot, ugyanis a rollerek rendszám nélküli, nehezen azonosítható járművek.
A kárrendezési folyamat jelentősen felgyorsulna, ha minden rolleres rendelkezne a baleseti bejelentő nyomtatvánnyal, vagy ha igénybe venné a Magyar Biztosítók Szövetsége által kínált e-kárbejelentő alkalmazást. A rendőrség bevonása ugyanis szinte mindig késlelteti az ügyintézést, így érdemes előre felkészülni a balesetekre.
A kormány legutóbbi bejelentése szerint az új KRESZ-szabályok célja, hogy világosabb kereteket teremtsenek az e-rollerek használatához. Tavaly 386 baleset történt ezzel a közlekedési eszközzel, míg 2025 első öt hónapjában már 181 balesetnél tartunk, ami a teljes közúti balesetek 3,5%-át jelenti.