Íme egy egyedi változat: "Ez az a jel, ami arra figyelmeztetheti, hogy elérkezett az idő egy új bankra váltani."
Az ügyfelek gyakran találják magukat abban a helyzetben, hogy nem könnyen döntenek a bankszámlájuk cseréjéről.
Ahogy már korábban említettük, a bankok idén önkéntes alapon döntöttek úgy, hogy nem emelik meg az inflációval összefüggő díjaikat, vagy ha már megtették, akkor visszavonják azokat. Az ügyfelek átlagosan néhány száz forintot kaphatnak vissza ezzel a lépéssel, de ennél jóval több pénzt takaríthatnának meg, ha körültekintőbben választanák meg bankszámlájukat.
Mészáros Rita, az Erste Bank ügyfélélményért felelős vezetője megosztotta, hogy az emberek gyakran nehezen döntenek a számla- vagy bankváltás mellett, és ennek négy fő oka van.
- A kutatásaink szerint az első, hogy bár a bankolás fontos dolog, de a legtöbb ember számára mégsem a mindennapok része, csak az életük egy apró vetületeként gondolnak rá. A második, hogy a társadalom jelentős részében szorongást kelt a pénzügyekkel való foglalkozás. Az ilyen helyzeteket túlságosan bizonytalannak, kényelmetlennek és stresszesnek érzik. A harmadik, hogy amúgy is folyamatosan rengetegnek érezzük az intézni valót, ezért minden "macerát" igyekszünk elkerülni, amit csak lehet. A negyedik, hogy árérzékenyek vagyunk ugyan, de ebben a szolgáltatási szektorban még az esetleges költségmegtakarítás sem elegendő motiváció a változtatáshoz. Inkább csak akkor van szerepe, ha egyéb negatívummal - például várakozással, nehézkes ügyintézéssel - is összekapcsolódik.
A kutatásaink rámutattak, hogy a banki ügyfelek általában akkor döntenek a váltás mellett, amikor több ok együttesen hat rájuk, mintha csak túlcsordult volna a pohár. E szempontból az online platformok szerepe egyre jelentősebbé válik. A pénzintézetek számára komoly hátrányt jelent, ha az ügyfelek nem találják elég kényelmesnek a mobil- vagy internetbanki szolgáltatásokat, esetleg bizonyos funkciók hiányát érzik - hangsúlyozta a szakértő.
Kiemelte, hogy akik a váltás lehetőségét mérlegelik, gyakran először egy új számlát nyitnak a meglévő mellett. Ezzel lehetőséget kapnak arra, hogy felfedezzék az új lehetőségeket, és alaposan megismerkedjenek a szolgáltatásokkal, mielőtt véglegesen döntenének. Azonban a piaci adatok tükrében megállapítható, hogy csupán az ügyfelek 3-5 százaléka dönt évente a számlacsomag vagy bankváltás mellett.
Ahogy fogalmazott, nehéz ezt a számot összehasonlítani nemzetközi adatokkal, de az biztos, hogy egy társadalom érettségi szintje szoros összefüggésben áll a nyitottságával az új ötletek és innovációk iránt.
Bár már többször foglalkoztunk a bankszámlakalkulátorok előnyeivel és az egyszerű bankváltás folyamatával, sokakban még mindig jelentős szorongás él a hivatalos ügyintézés kapcsán. Az emberek gyakran aggódnak, hogy mi történik, ha valamilyen apróságra nem figyelnek oda, mint például az új számlaszám megadása mindenütt, vagy ha elfelejtenek egy rendszeres átutalást beállítani. Ez a félelem sokszor ésszerűtlen mértéket ölt, holott a valós kockázatok általában jóval kisebbek, mint amit a képzelet fest.
- A fő félelem, hogy megkapom-e pénzem és elutalom-e időben, amit el kell - mondta a szakember, aki azt is hozzátette: nem kell minden megbízást egyenként újra rögzíteni. Elegendő bemenni egy fiókba, aláírni a meghatalmazást. Ez után a bank minden csoportos beszedési megbízást átvezet.
- A feladatunk csupán annyi, hogy elindítsuk a bankváltás folyamatát, és ha minden zökkenőmentesen zajlik, akkor a "régi" bankhoz egyáltalán nem szükséges bemenni. Az ügyintézés során elegendő az egyenleg átutalása és a régi számla lezárása, ami így egyszerűen lezárja az ügyet - nyilatkozta Rammacher Zoltán, a K&H szakértője.
Valóban, a számlaszámot nem lehet megőrizni, mivel annak első szegmense a bank azonosítására szolgál. Ugyanakkor a korábban a régi banknál beállított rendszeres átutalások, mint például a gyerektartás vagy a beszedési megbízások, automatikusan átkerülnek az új bankszámlára. Általában a bank az ügyfél kérésére értesíti a rendszeres jóváírásokat indító feleket, például a munkáltatót, a bankszámlaváltásról.
Nem szeretünk a pénzről beszélni, de nem is tudunk. Ez lehet a magyarázata annak, hogy gyakran a pénz generálja a legdurvább konfliktusainkat családban, barátok között és párkapcsolatban is.
„A bankolás körüli szorongás gyakran abból fakad, hogy sokan úgy érzik, nem rendelkeznek elegendő tudással ezen a területen” - fejtette ki Mészáros Rita. „De mi itt vagyunk, hogy segítsünk, és örömmel átbeszéljük a különböző lehetőségeket. Számos ember számára már az is nagy előrelépés, ha képes nyomon követni a kiadásaikat és bevételeiket. Ebből a kiindulópontból pedig eljuthatnak a rendszeres megtakarítások világába, sőt, felismerhetik, hogy a kis összegű befektetések is lehetnek bölcs döntések, nem csupán a gazdagok privilégiuma.”
Mi régóta foglalkozunk az ügyfelek edukációjával, mivel úgy gondoljuk, hogy a tudatosabb ügyfél pénzügyileg egészségesebb, jobban odafigyel a kiadásaira és előbb kezd el rövid-, illetve hosszabb távú megtakarításokban gondolkodni, amiből kölcsönösen profitálhatunk.