**Gumicsere-hajrá: Mítoszok és Igazságok a Gumik Világában** A gumicsere időszaka nem csupán a kerékpárok és autók karbantartásának része, hanem egy igazi mítoszokkal teli kaland is. Sokakban él a tévhit, hogy a túlfújt gumik mindig gyorsabbak, míg mások


Mit állítanak a szakértők az autógumik használatának leggyakoribb buktatóiról? És milyen költséges meglepetések származhatnak ezekből?

Az április vége sokak számára a téli gumik leváltásának idejét jelenti, de gyakran előfordul, hogy a halk suttogások és félreértések miatt nem rendelkezünk a megfelelő információkkal a nyári és négyévszakos abroncsokról, a kopás mértékéről, a tárolás módjáról, vagy arról, hogyan hat a vezetési stílusunk az abroncsok élettartamára. Ebben a cikkben szakértők segítségével járjuk körül a leggyakoribb kérdéseket és a legfontosabb tudnivalókat, hogy mindenki tudatosabban hozhassa meg döntéseit.

Talán a legkézenfekvőbb kérdés, ugyanakkor korántsincs rá egyszerű válasz, hiszen az abroncsok kopását és elhasználódását rengeteg tényező befolyásolhatja, ezért komplex módon kell vizsgálnunk. Eleve, ha belegondolunk egy autógumi szerepébe - mondják a Marso gumiabroncs-kereskedő szakértői -, akkor elgondolkodtató lehet, hogy egy abroncs alig tenyérnyi felületen érintkezik csak az úttesttel, ennek a kis területnek kell garantálnia az autó stabilitását, függetlenül attól, milyen gyorsan megyünk, milyen csúszós egy út, vagy milyen hamar kell megállnunk.

Az autógumik kopásának mértékét hosszú távon leginkább a vezetési stílusunk alakítja. A hirtelen gyorsítások, az erőteljes fékezések és a kanyarodási szokások mind-mind hozzájárulhatnak a futófelület gyorsabb elhasználódásához. Dinamikus, sportos vezetés során az abroncsokra ható erők drámaian megnövekednek, ami fokozott kopást eredményezhet. Emellett a futómű beállításainak precizitása is kulcsszerepet játszik a gumik élettartamában: ha nem megfelelően van állítva, az egyenetlen kopáshoz vezethet. Ilyenkor gyakran tapasztalható, hogy az abroncs egyik oldala rendkívüli mértékben elhasználódik, míg a másik oldalon még mindig jó állapotú mintázat marad.

Fontos a légnyomás helyes beállítása is. Az alacsony guminyomás növelheti a gördülési ellenállást, így a futófelület szélei is jobban kopnak. A túl magas nyomás pedig az abroncs középső részét használja el jobban. És ne feledkezzünk meg az útminőségről sem. A rossz, kátyús vagy egyenetlen utak nemcsak a kopást gyorsítják, hanem akár az abroncs belső szerkezetét is károsíthatják. A gumiabroncs minősége is számít - a prémium kategóriás termékeket folyamatosan tesztelik és fejlesztik.

Sokan vélekednek úgy, hogy amennyiben egy régi guminak még megvan a kötelező profilmélysége, ami 1,6 milliméter, akkor az biztonságosan használható. Azonban a kérdés, hogy mit is tekintünk "régi guminak", már vitatott téma. Általános ökölszabály szerint az abroncsok akkor számítanak réginek, ha legalább öt évig voltak használatban a felszereléstől számítva. Fontos megjegyezni, hogy ez nem azonos a gyártási dátummal. A DOT szám (Department of Transportation) az abroncs oldalfalán található, és megmutatja a gyártási hetet és évet. Például a 1417-es kód azt jelzi, hogy az abroncs 2017 14. hetében készült.

Sokan kifejezetten új, friss DOT-számú gumiabroncsot keresnek, ami egyre bonyolultabbá teszi a gyártók helyzetét. A Gumiabroncs Szövetség és a gyártók mérnökei megállapították, hogy egy abroncs három évig számít frissnek, öt évig újnak, és legfeljebb tíz éves koráig biztonságosan használható, megfelelő tárolási körülmények mellett. Fontos hangsúlyozni, hogy ha például egy egyéves abroncsot szerelünk fel, azt nem szabad tíz évig használni - legkésőbb hatéves korában cserére szorul.

A nyári gumik profilmélysége kulcsfontosságú a biztonságos közlekedés szempontjából. Amikor a profilmélység 2,5-2 mm alá csökken, érdemes átgondolni, hogy folytassuk-e az autózást, mivel ekkor már jelentősen csökken a tapadás és a vízelvezető képesség.

A négyévszakos gumiabroncs egyfajta kompromisszumot jelent az autósok számára, és ez több szempontból is igaz. Szinte minden gyártó portfóliójában megtalálható, és első pillantásra pénztárcabarát választásnak tűnhet. Azonban érdemes megjegyezni, hogy elsősorban azok számára ideális, akik évente 8-10 ezer kilométernél kevesebbet autóznak, főként városi környezetben. Hosszabb nyári utakon, különösen, amikor az aszfalt hőmérséklete extrém magasságokba, például 38 fok körüli értékekre emelkedik és nagy sebességgel közlekedünk, a négyévszakos abroncsok teljesítménye nem mindig kielégítő. Továbbá, az autósoknak rendszeres futómű-ellenőrzéseket is érdemes végezniük, mivel a négyévszakos abroncs nem garantálja az örök életű használatot. Ez nem jelenti azt, hogy öt évig elkerülhetjük az autós szervizt; sőt, a pozíciócserét a kopás mértéke miatt határozottan ajánljuk, valamint a kerék kiegyensúlyozása is javasolt a megfelelő teljesítmény érdekében.

Sokan tévesen gondolják, hogy a túlfújt gumik használatával csökkenthetik az üzemanyag-fogyasztást. Bár van némi igazság ebben a megközelítésben, a következmények súlyosak lehetnek. A túlfújt abroncsok nem kopnak egyenletesen: a középső részük gyorsabban elkopik, míg a szélek érintetlenek maradnak. Ezzel szemben a lapos gumik megnövelik a gördülési ellenállást, ami nem csupán a fogyasztás növekedéséhez vezet, hanem a jármű stabilitását is veszélyezteti. A guminyomás kulcsfontosságú szerepet játszik a stabilitás, a fékutak és a fogyasztás tekintetében – ha nem megfelelő, akkor ezek a paraméterek drámaian romolhatnak. Az abroncsok gyártók által garantált merevsége és stabilitása csak a megfelelő nyomás mellett érvényesül. Ha a gumi túl puha, jelentősen deformálódik, és szélsőséges körülmények között akár a felniről is lecsúszhat.

Ajánlott havonta legalább egyszer áttekinteni a gumiabroncsok nyomását, különösen hosszabb utazások előtt. Az ideális értékek általában az autó B oszlopán található matricán olvashatók.

A Marso tapasztalatai alapján, az emberek nagyjából 70 százaléka még mindig offline, vagyis szakszervizben, gumiszervizben vásárolja az abroncsot. Az online kereskedelemre jutó rész tehát kisebb, bár az utóbbi években már jelentősen bővült, leginkább az egyszerűbb árösszehasonlítás miatt. Ugyanis a gumiabroncs egy igen árérzékeny termék.

Mivel az autógumi is műszaki termék, sokan nem rendelkeznek elegendő műszaki ismerettel, ezért gyakran fordulnak szakértőkhöz a vásárlás során. A hipermarketek, mint a Tesco vagy az Auchan, már jó ideje kínálnak autóalkatrészeket, így az autóillatosítók és motorolajok mellett a gumiabroncsok is megtalálhatók a polcokon. Ez lehetővé teszi, hogy a vásárlók egy helyen, kényelmesen szerezzenek be mindent, amire szükségük van gépjárművük karbantartásához.

A jelenlegi magyar jogszabályok nem kötelezik a magánszemélyeket arra, hogy a gumiabroncsokat szezonális típusok szerint használják. Ugyanakkor a profilmélységre vonatkozóan szigorú előírások érvényesek: függetlenül az abroncs átmérőjétől, a profilmélységnek legalább 1,6 millimétert kell elérnie. Közúti balesetek esetén a rendőrség helyszíni szemléjén nemcsak a profilmélységet, hanem az abroncsok légnyomását is ellenőrizhetik, ami szintén jelentős hatással van a jármű teljesítményére és biztonságára. Emiatt kiemelten fontos figyelni a keréknyomás megfelelő szintjére. Továbbá, ha Casco biztosítással rendelkezünk, érdemes alaposan átnézni a szerződés feltételeit, mivel a biztosító kérheti, hogy baleset esetén az autó megfelelő gumiabroncsokkal legyen felszerelve. Egy ilyen részlet akár milliókat is jelenthet egy esetleges kárigénylés során.

Sokan még mindig úgy vélik, hogy a kerékcsere ma is olyan könnyű feladat, mint régen, amikor sokkal több ember végezte el ezt a munkát otthon. Ne felejtsük el, hogy akkoriban az abroncsok mérete jelentősen kisebb volt (a 90-es években már igazi ritkaságnak számított a 17"-os), és az autók is lassabban közlekedtek. A kerékcsere első ránézésre talán egyszerűnek tűnik, hiszen otthoni szerszámkészlettel is megoldható, de nem szabad elfelejteni, hogy egy laza kerék komoly baleseti kockázatot jelenthet. Ha pedig túl szorosra húzzuk a csavarokat, az akár a kerékcsavarok kártalanítását is okozhatja.

Ha pedig nincs kicentrírozva a kerék, akkor menet közben remegést, vibrációt érezhetünk, de előidézhet akár nagyobb gondot is. Természetesen, ha defektet kapunk, cseréljünk pótkerékre, de utána érdemes szakemberhez fordulnunk. Számtalan problémát okozhatunk magunknak azzal, ha otthon elkezdjük cserélni mi magunk a kerekeket, arról nem is beszélve, hogy semmilyen garanciát nem lehet érvényesíteni az otthon szerelt abroncsoknál.

Régi legenda, hogy a taxisok nyáron is téli gumival járnak, hogy spóroljanak. A téligumik profilmélysége nagyobb, a csere plusz idő és pénz, a gumi meg "elkopik úgyis" - gondolták. Ez talán régen igaz volt, és például Budapesten minden év december elsejétől március 15-ig kötelező is a téli gumi - de utána nem ajánljuk, hogy ezt használják tovább. A téli gumik a hideg, csúszós időjárásra lettek kitalálva, nyáron viszont jelentősen romlik a teljesítményük.

Related posts