Íme egy egyedi változat: Így akár 50 millió forinttal is magasabb áron értékesítheted a lakásodat: a szakértő szerint ez minden ingatlanra érvényes!


Fedezd fel az Adriát: élvezd a lenyűgöző tengerparti nyaralást megfizethető áron!

Dr. Somogyi Patrícia tizennégy éves szakmai pályafutása alatt egy forradalmian új területet honosított meg Magyarországon, amelyet home stagingnek nevezünk. Tavalyi innovációs díja, amelyet egy rangos vállalkozói pályázaton nyert el, jól tükrözi a szakma iránti elkötelezettségét és kreatív megközelítését. Az általa kidolgozott MSP Home Staging képzési rendszer már több mint négyezer résztvevőt vonzott, és ezek közül sokan ma is sikeresen dolgoznak a területen. Az MSP Home Staging Akadémia, a képzési rendszer csúcspontja, lehetőséget biztosít a legtehetségesebb hallgatók számára, hogy okleveles home staging szakértővé váljanak, így tovább emelve a szakma színvonalát.

Amikor valaki megkérdezi tőle, hogy miért segítette versenytársait a fejlődésben, ő csak mosolyog. Az üzletasszony, aki a világ jobbá tételén munkálkodik, egyszerűen képtelen megérteni az efféle kérdések mögött rejlő logikát. Magyarországon, még a legnehezebb időkben is, évi 90 000 ingatlan-adásvétel zajlik, és ha a gazdaság virágzik, a számok 150 000 fölé is emelkedhetnek, ami azt mutatja, hogy a piac dinamikája és élénksége megkérdőjelezhetetlen.

Ha a piacon elérhető lakásoknak csupán 10-20-30%-a lenne felkészítve az eladásra, akkor is több ezer home staging szakemberre lenne szükség, hogy ezt a jelentős keresletet kielégíthessük. Az igény folyamatosan növekszik. Jelenleg a lakások mindössze körülbelül 2%-a van felkészítve az értékesítésre, és a tapasztalt home stagerek már alig bírják a folyamatos érdeklődést, így a konkurenciaharc szinte nem is létezik.

Amikor a pályafutását elindította több mint egy évtizede, előfordult, hogy egy 24 millió forintos ingatlant három hónappal később, a home staging varázslatos felkészítése után, már 92 millió forintért tudott eladni a piacon.

Idén május elején debütált az a könyv, amely a szakmabeliek és a laikus érdeklődők számára egyaránt értékes útmutatót nyújt a lakáseladások világában. Ennek apropóján ültünk le beszélgetni, hogy felfedjük a könyv mögötti gondolatokat és inspirációkat.

Hogyan talált rám a home staging varázsa?

2011-ben úgy döntöttünk, hogy eladjuk a lakásunkat, mert építkezési terveink voltak. A gazdasági válság idején azonban mindenki azt sulykolta, hogy az ingatlanpiac a lehető legrosszabb állapotban van, és szinte lehetetlen lakást eladni. Ekkor határoztam el, hogy alaposan utánajárok a lehetőségeknek, hátha találok valamilyen hatékony módszert az eladásra. Szerencsére hamar rábukkantam a home stagingre, amely már a hetvenes évektől kezdve népszerű az Egyesült Államokban. Ez a technika segít abban, hogy az ingatlanokat vonzóbbá tegyék a potenciális vevők számára, és a lakás legelőnyösebb tulajdonságait emelik ki.

Mit is jelent ez a gyakorlatban?

A lakás vonzóvá tételének titka abban rejlik, hogy egy olyan teret alakítsunk ki, ahol mindenki könnyedén elképzelheti magát. Amikor a saját otthonomból kiköltöztünk, mindent alaposan átalakítottunk: kifestettük a falakat, és pótoltuk a korábbi felújítás során elmaradt részleteket. Profi fotós segítségével készítettünk látványos képeket, és egy olyan hirdetési szöveget írtam, amely a potenciális vevőket helyezte a középpontba, figyelembe véve az igényeiket és álmaikat. A környéken akkoriban 30 millió forint körüli áron keltek el a lakások, de mi 43,5 millióért hirdettük meg a mienket. A várakozásaimat felülmúlva, mindössze két nap alatt, alku nélkül találtunk vevőt, sőt, a potenciális érdeklődők licitálni kezdtek egymásra. Ekkor szembesültem azzal, hogy a kereslet sokkal nagyobb, mint amennyire számítottam, és nem tudtam minden vevőjelölt igényét kielégíteni. Ebből az élményből merítve elhatároztam, hogy keresek nekik egy másik lakást. Amikor elkezdtem olyan ingatlanokat keresni, amelyek megfeleltek a vevői elvárásoknak, rájöttem, hogy mekkora lehetőségek rejlenek a piacon. Végül vásároltam egy másik lakást, és a folyamat megismétlődött: a felújítás során még 20 millió forint plusz bevételt generáltunk, amit az új építkezésre fordíthattunk. Ez az utazás nemcsak anyagi sikert hozott, hanem arra is megtanított, hogy a lakás értékesítésekor a vevők álmait és igényeit kell a középpontba helyezni.

Miért működik ez a megközelítés?

A felmérések szerint a potenciális ingatlanvásárlók körében a jó vagy kifejezetten jó állapotú lakások iránti kereslet 70-80% között mozog. Sajnos azonban a jelenlegi piaci kínálat nem felel meg ezeknek az elvárásoknak. Az, amit ma bemutatok, a stratégiára épülő megtérülés kalkulációja, a piac alapos elemzése és az árazási stratégia kidolgozása. E három pillér képezi a módszerem alapját, amelyhez hozzáadódik az értéknövelést célzó gondolkodásmód, amely segít abban, hogy miként tudunk egy ingatlant még vonzóbbá és értékesebbé tenni.

Amerikában egy home stager azt tanácsolja, hogy a falakat érdemes világos színre festeni, hogy a tér tágasabbnak és világosabbnak tűnjön. Emellett fontos a rendrakás, a felesleges bútorok eltávolítása, és a lámpák izzóinak cseréje is. Az MSP Home Staging azonban ennél sokkal többet kínál. Mi nemcsak esztétikailag vonzóvá tesszük az otthonokat, hanem olyan hangulatot is teremtünk, amely valóban otthonossá varázsolja a tereket. Szolgáltatásaink révén a potenciális vásárlók számára emlékezetes élményeket nyújtunk, így segítve őket abban, hogy könnyedén beleszeressenek a helyszínbe.

Hogy fogalmaznád meg az MSP Home Staging lényegét?

Az otthonunk mi magunk vagyunk. Nekünk így tetszik, és nagyon nehéz vevőkompatibilissé tenni, mert nehéz elképzelni, hogy mindenki másnak meg nem fog annyira tetszeni. Egy nagyon letisztult, nagyon semleges, nagyon személytelen teret kell megmutatnunk, hogy mindenki számára befogadhatóvá váljon az az ingatlan, legyen az idős vagy fiatal. Kulcsgondolat, hogy száz emberből csak négy lát a térben, és a többinek meg kell mutatni. Nem látnak a térben, nem tudják elképzelni, hogy ez itt most a nappali, vagy itt elfér egy kanapé, nincsen térmélység-érzékelésük. Ezért pont annyi bútornak és dekornak kell lennie a térben, ami megmutatja, hogy mire lehet ez neked jó.

Amikor el akar valaki adni egy ingatlant, akkor ő mint eladó innentől nem számít. Azért is tudatos vevőközpontú ingatlan felkészítésnek nevezem a home staginget magát, hogy tudatában legyünk annak, hogy ha lépéseket teszünk, ha nem sajnáljuk a pénzt, időt, energiát, akkor az sokszorosan meg fog térülni. Nemcsak az ingatlan értékét növeljük így meg, de könnyen, gyorsan eladhatóvá válik, hiszen megtestesíti a vevők vágyait.

Arra kell törekedni, hogy a tér mutassa a térarányokat, legyen hangulatos, legyen vonzó és legyen otthonos, hogy beindítsa azt a bizonyos fantáziát, hogy akár a vevők kilencven százaléka is belelássa magát.

Ez valóban izgalmas kérdés! Mi történik akkor, ha valaki úgy dönt, hogy eladja a lakását, miközben még aktívan használja azt a mindennapok során?

A felkészülés során a tapasztalatok azt mutatják, hogy az emberek nyolcvan százaléka elhagyja jelenlegi lakóhelyét. Ha viszont valaki nem teszi ezt, érdemes szélesebb perspektívában gondolkodni arról, hogy hova szeretne eljutni. Milyen út első lépése az, hogy eladod a lakásodat? Építkezésbe kezdesz? Kisebb lakásba költözöl, vagy éppen ellenkezőleg, nagyobbra váltasz? Albérletbe tervezed a jövőd, vagy esetleg külföldre vonulnál? A lényeg az, hogy tisztában legyél a saját történeteddel, és ennek megfelelően keresd a megoldásokat.

Nem elhanyagolható, hogy az ingatlan százmillióért vagy százhúszmillióért talál gazdára. Azok, akik ezt tisztában vannak, egy jól átgondolt stratégiát fognak kidolgozni az egész eladási folyamatra. Ennek lényege, hogy maximális profitot érjenek el a lakás értékesítése során.

Ezért gyakran hangsúlyozom, hogy amikor elhatározod magad, hogy eladod a lakásodat, az ingatlan már nem a te birtokod többé. Az elhatározás pillanatában véget ér a te kényelmed, és innentől kezdve a vevő igényeit kell a középpontba helyeznünk. Még élhetsz benne, de gondolj úgy magadra, mint aki egy lépéssel a föld felett lebeg, szellemként. Ezt a szemléletet tartsd szem előtt: már csak bérlőként tartózkodsz ott, egyfajta megtűrt személyként.

Tanácsadáson régen mindig megkérdeztem, hogy ha felrakjuk a hirdetést, és két nap múlva itt lesz a foglaló az asztalon, mi van utána. Ha hiszed, ha nem, az emberek 99 százaléka, pedig ezek már azok, akik odahívtak, meglepődik. Tehát akkor szembesül vele, hogy ez meg fog történni. Ennyire nem lát előre, és valószínűleg ezért nem tud tudatosan lépéseket tenni a nagy többség. Meglepődnek, szabályosan megijednek, hogy úristen, hát ezt még nem is gondoltam végig.

A költözés, a dobozolás és a szanálás olyan hatalmas lelki terheket ró ránk, hogy először érdemes magáról a megoldásról beszélni. A helyzet az, hogy a végső döntés után a feladatok húsz százaléka marad csupán, ám az igazán elkötelezett emberek hajlandóak a holmik kilencven százalékát valóban kipakolni. És ahogy ezt megteszik, gyakran tapasztalják, hogy amint eldöntötték a felesleges dolgok eladását, hirtelen özönleni kezdenek a lehetőségek.

Miért lehet ennyire nagy összegeket nyerni néha apró változtatásokkal?

Amit a tudatos felkészítéssel meg lehet nyerni, az abból fakad, hogy az eladók nem akarnak semmit se csinálni, majd a vevő megcsinálja, mondják. A vevők nyolcvan százaléka meg a készet akarja. Egyik fél sem akar semmit se csinálni. Számomra itt derült ki, hogy ez egy teljes piaci rés, tehát nem véletlenül kapsz plusz három- vagy tízmilliót. Befekteted az idődet, az energiádat, megtanultad, hogy kell csinálni, pénzt fektettél bele, mert kijavítottad a hibákat, kifestettél. Úgy adod tovább az ingatlant, hogy az azonnal használható, kulcsrakész és vonzó.

Ebben a képen vajon hol rejtőznek az ingatlanos szakemberek? Érdemes-e, hogy jelen legyenek, vagy inkább elkerüljük őket? Sok ingatlanügynök ugyanis, amikor egy eladás előtt álló lakásba lép, gyakran azonnal csökkenti az árat, ami alulárazáshoz vezethet.

Amit itt megvitatunk, az egy igazi kölcsönösen előnyös helyzet. Az én vezérelvem a következő: "szépséget létrehozni, örömöt megosztani". Például, ha van egy 80 milliós ingatlanod, és ráköltesz 800 ezret, azzal elérheted, hogy az ingatlanod értéke 85 millióra ugrik, és szinte azonnal elkel, hiszen vonzóbbá válik a potenciális vásárlók számára.

Ha meg nem csinálsz semmit, akkor 80 helyett valaki megveszi hosszas unszolásra mondjuk 76 millióért, és már kilencmilliót elvesztettél. Nem kell belehalni abba, hogy piacképes állapotra felhozz egy lakást, ez egy menedzselhető dolog, és nagyon is megvan az eredménye.

Az ingatlanos szakma valójában nemcsak hasznos, hanem elengedhetetlen része az ingatlanértékesítési folyamatnak. A képzéseimen részt vevő négyezer ember közül körülbelül tíz százalék, azaz négyszáz ingatlanos érdeklődik a téma iránt. Azok, akik valóban értik a szakmát, akik folyamatosan fejlődni szeretnének, és akik értéket kívánnak teremteni az ügyfeleik számára, rendelkeznek azzal a különleges értékesítési érzékkel és proaktív hozzáállással, amely lehetővé teszi számukra, hogy kiemelkedjenek a versenytársaik közül. Ezek az emberek nem csupán ingatlanosok, hanem értékteremtők is, akik a legjobbat nyújtják ügyfeleiknek.

Tizennégy év munkája, tíz év oktatása alapján most már elmondhatjuk, hogy két százalék a felkészített lakások aránya Budapesten. Európában nagyon gyerekcipőben jár ez, bármilyen furcsa.

A könyv olyan kincs, amely a képzelet határait tágítja, új világokat tár fel, és lehetőséget ad az olvasóknak, hogy más szemszögből lássák a világot. Az egyes karakterek életén keresztül saját érzéseinket és tapasztalatainkat ismerhetjük fel, miközben a történetek mélyebb megértést nyújtanak az emberi létezésről. Egy jó könyv képes szórakoztatni, tanítani, inspirálni vagy akár megnyugtatni is. Emellett a könyv lehetőséget ad a belső utazásra, ahol az olvasó saját gondolataival és érzéseivel szembesülhet, így gazdagítva lelkét és elmélkedését. Mindezek mellett a könyvek közösségi élmények forrásaivá is válhatnak, hiszen megoszthatjuk másokkal a bennünket foglalkoztató kérdéseket és gondolatokat.

Mint alapmű lerakja az alapokat. Úgy akartam megmutatni a home staginget, hogy az, aki semmit nem tud erről az egészről, annak ez legyen a valósága. A módszer minden ingatlannál működik, helytől és attól függetlenül, hogy egy panelről beszélünk, vagy egy rózsadombi házról.

Mi következik a könyv után az életedben? Milyen új kalandok, lehetőségek vagy kihívások várnak rád? Az olvasott történetek inspirálhatják a következő lépéseidet, vagy éppen ellenkezőleg, arra ösztönözhetnek, hogy saját élményeket szerezz. Gondold át, hogyan formálja a könyv a gondolkodásodat, és merre szeretnél elindulni a következő fejezetben!

Azt mondanám, hogy pihenésre lenne szükségem, de valójában inkább az írás szelleme foglalkoztat. Jelenleg a könyvem alapjait fektettem le négyszázhatvannégy oldalon, de a tarsolyomban ott lapul még négy másik történet is. Hosszú távon az a célom, hogy íróként és inspiráló előadóként olyan hatást gyakoroljak az emberek életére, ami valóban sokakat elér.

A nemzetközi terjeszkedés számomra kiemelt cél, különösen mivel Olaszországban éltem, és azóta is gyakran látogatjuk ezt a csodálatos országot. Meggyőződésem, hogy a home staging területén óriási lehetőségek rejlenek ott. Az elkövetkező öt év során szeretném a fókuszomat teljesen áthelyezni Olaszországba, vagy akár más európai országokba is. Mostanra már európai védjegyoltalmat is kapott ez a módszertan, ami új dimenziókat nyit előttem. Ezek a terveim, és kíváncsian várom, hogy mi valósul majd meg belőlük. Tapasztalataim alapján általában sikerül megvalósítanom, amit kitalálok, így bőven van elképzelésem a jövőt illetően. A legfontosabb kérdés számomra, hogy mivel tudok a legtöbbet hozzájárulni a világ jobbá tételéhez.

Related posts