Fedezd fel, hogyan formálhatja át Budapest közlekedési rendszerét a mesterséges intelligencia!


Az utóbbi időszakban öt budapesti csomópontban tapasztalhatóan csökkent a várakozási idő, hála a Google Green Light projektjének. A BKK konkrét tervekkel rendelkezik arról, hogyan kívánja kihasználni a mesterséges intelligencia adta lehetőségeket a fővárosban, azonban fontos megjegyezni, hogy az elsődleges kedvezményezettek nem az autósok lesznek.

Az utóbbi időszakban a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) öt forgalmas budapesti csomópont jelzőlámpa programjait optimalizálta, a Budapest Közút és a Google együttműködésének keretében. Ennek eredményeként a fővárosban évi több száz tonnával csökkent a szén-dioxid-kibocsátás, míg az érintett helyszíneken jelentősen mérséklődött a várakozási idő – értesült róla a 24.hu.

Bár a mesterséges intelligenciának a további alkalmazását is tervezik, a BKK lapunknak megküldött válaszából az olvasható ki, hogy ennek előnyeit elsősorban nem az autósok, hanem inkább a közösségi közlekedést használók élvezhetik majd - azzal a nem titkolt céllal, hogy csökkenjen a közúti forgalom, amiért hosszú idő óta küzd a vállalat.

A BKK 2023 végén csatlakozott a Google Green Light kezdeményezéséhez, amelynek középpontjában a jelzőlámpák hatékonyabb működtetése és a városi közlekedés fejlesztése áll. A technológiai vállalat becslései szerint a nagyvárosi kereszteződésekben akár 29-szer magasabb lehet a szén-dioxid-kibocsátás, mint a folyamatosan mozgó forgalomban, mivel a légszennyezés jelentős része a megállás utáni gyorsításból ered.

Bár elismerik, hogy a torlódás bizonyos mértékig elkerülhetetlen, a közlekedési lámpák időzítésének korszerűsítése és a zöldhullámok kialakítása révén ennek egy része csökkenthető. A Green Light szakértői a mesterséges intelligencia és a Google Térkép adatai segítségével figyelik a forgalmi trendeket. Ezáltal képesek modellezni a különböző forgalmi mintázatokat, és javaslatokat fogalmaznak meg a közlekedésmérnökök számára, ezzel segítve a forgalom zökkenőmentesebb áramlását.

A program keretein belül jelenleg 13 városban folytatnak vizsgálatokat 70 különböző kereszteződésben, amely korábban szerves részét képezte a projektnek.

A BKK tájékoztatása szerint a Google a saját megfigyelési rendszerének adatai alapján választott ki öt budapesti kereszteződést. A BKK átadta nekik az aktuális jelzésterveket, amelyek segítettek a döntéshozatalban. A Google ezután saját utazástervezője és a BKK által biztosított műszeres információk figyelembevételével javaslatokat tett a zöldidők optimalizálására. A Budapest Közút ezeket a javaslatokat felülvizsgálta, és azok közül, amelyekkel egyetértett, végrehajtotta a szükséges módosításokat. Ezt követően a Google elemezte a változások hatását, és az eredményekről tájékoztatta a BKK-t.

A projekt véget ért, és a BKK jelenleg a Budapest Közúttal együttműködésben végzi a szükséges felülvizsgálatokat. Már érkeztek információk lapunkhoz arról, hogy az egyes kereszteződésekben milyen eredményeket tudtak elérni:

Related posts