Irán bombázása: Hogyan terelte félre az amerikai légierő a világ figyelmét Az amerikai légierő műveletei Irán ellen nemcsak katonai, hanem politikai szempontból is jelentőséggel bírnak. A bombázások során alkalmazott taktikák és kommunikációs stratégiák


Miközben a B-2 Spirit lopakodó bombázók Irán irányába repültek, a Flightradar24-en több olyan repülőgép is megjelent, amely arra utalt, hogy az Egyesült Államok hadművelet előkészületei zajlanak. Az egész esemény mögött azonban csupán elterelés állt.

Az Egyesült Államok június 21-én hat B-2 Spirit lopakodó nehézbombázót vetett be, hogy csapást mérjen Irán egyik, mélyen a föld alatt található atomlétesítményére. A harci gépek bunkerromboló bombákat használtak, melyek kifejezetten az ilyen nehezen elérhető építmények megsemmisítésére lettek kifejlesztve. Donald Trump az akciót "látványos sikerként" méltatta, ám a szakértők figyelmeztetnek: az iráni bombázás következményekkel járhat, amelyek a jövőben visszaüthetnek.

Habár a támadás váratlanul érte a globális közvéleményt és teljes titokban zajlott, a Flightradar24 platformján már voltak figyelemre méltó jelei annak, hogy az Egyesült Államok milyen lépésekre készül.

Magyar idő szerint június 21-én, hajnali 5 óra 13 perc körül, az oklahomai Altus Légibázisról startolt el az amerikai légierő KC-135 Stratotanker gépe, amely a harci repülőgépek légi üzemanyag-utántöltését végzi. Két különböző repülés során összesen négy ilyen gép emelkedett a magasba, mindegyikük északkeleti irányba, Missouri felé vette az irányt. A Flightradar24 adatai szerint ezek a repülőgépek hamarosan a legnagyobb figyelmet kapó járatok közé kerültek az oldalon, de nem a technikai teljesítményük miatt, hanem inkább amiatt, hogy a felhasználók gyanították, mi lehet a küldetésük célja.

Miután június 15-től kezdve az amerikai légierő repülőgép-hordozóinak aktivitását látva egyre több találgatás indult arról, hogy az Egyesült Államok B-2 Spirit lopakodó nehézbombázókat vethet be Iránban. Amikor a Missouri feletti tankerek nyugat felé fordultak, és a B-2 flotta otthonául szolgáló Whiteman Légibázistól délre szétszóródtak, a járatokat követő felhasználók száma megnőtt, és az elsőként felszállt tanker lett a világ legtöbbet követett járata.

Ahogy az Altusban üzemelő tankerek visszaérkeztek a bázisukra, a légi forgalmat figyelemmel kísérő lelkes amatőrök egy másik tankercsoportra is felfigyeltek, amelyek a kaliforniai Travis Légibázisból emelkedtek a levegőbe.

Kiderült azonban, hogy az egész csak elterelés volt. Miközben a kíváncsi szemek a kelet felé tartó tankereket figyelték, hét B-2-es bombázó és több tucat tanker indult meg keleti irányba. Ezekről a repülőgépekről azután érkezett meg az első jel a pozíciójukat jelző ADS-B nevű jeladón keresztül, amikor azok visszafordultak nyugat felé. Mint azóta ismert, az Egyesült Államok nem sokkal korábban lebombázta Irán három atomlétesítményét.

A Flightradar24 szerint június 22-én, magyar idő szerint hajnali 5 óra 25 perckor egy legalább hat KC-135 Stratotankerből álló csoportot észleltek a görögországi Haniától nyugatra, a Földközi-tenger felett.

Körülbelül hat órával később észleltek egy tíz tankerből álló flottát, amelyben KC-135-ösök és KC-46-osok is helyet kaptak, a Portugál Azori-szigetek északkeleti irányában.

A B-2-es bombázók teljesen láthatatlanok voltak a Flightradar24 rendszerén, ami nem meglepő, hiszen ezek harci repülőgépek, ráadásul lopakodó technológiával rendelkeznek. Az oldal információi szerint a katonai gépek csak akkor sugároznak jelet az ADS-B rendszeren, ha a hadsereg szándékosan szeretné őket láthatóvá tenni.

Related posts