Bejelentették a régóta várt szabályozást: mostantól verseny keretein belül dől el, hogy ki kap lehetőséget hazánkban áramtermelő erőművek építésére.


Egy innovatív és összetett pályázati alapú kapacitáselosztási rendszert indítunk el, amely célja a közép- és nagyfeszültségű villamos hálózatban elérhető betáplálási lehetőségek maximális kihasználása. A rendszer segítségével optimalizálhatjuk az energiaforrások elosztását, elősegítve ezzel a fenntartható fejlődést és a hatékony energiafelhasználást.

A rendszer számos jelentős újítást hozott magával, amelyek hatással vannak nemcsak a beruházókra, hanem a hálózati engedélyező szervezetekre (TSO/DSO) is. Az alábbiakban röviden áttekintjük azokat a kulcsfontosságú területeket, ahol a gyakorlatban lényeges változások figyelhetők meg:

Egyedi és kötelező pályázati keretrendszer

Korábban a hálózati engedélyesek (elsősorban az átviteli rendszert üzemeltető és az elosztók) belső eljárásrendjei alapján bírálták el a szabad kapacitásokra jelentkező fejlesztői (erőművi és/vagy tárolói) igényeket.

Az új jogszabály bevezetésével egy központosított pályázati rendszert hoznak létre, amelynek célja a támogatások átláthatóbb és hatékonyabb elosztása.

A rendelet rögzíti, hogy az energiaügyi miniszter évente (vagy szükség szerint gyakrabban) felkéri a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatalt (MEKH), hogy határozza meg a kiosztható hálózati kapacitást, majd ezt a MEKH pályázat útján osztja szét egy öt tagú Értékelő Bizottság keretében. Ez a folyamat a rendszerirányító és az elosztók korábbi adatszolgáltatására és előzetes hálózatfejlesztési konzultációira támaszkodik.

A kapacitások elosztásakor érdemes figyelembe venni a technológiai jellemzőket is, mivel ezek jelentős hatással lehetnek a folyamatok hatékonyságára és eredményességére.

Például eltérő pályázati feltételek vonatkozhatnak fotovoltaikus, szélturbinás vagy éppen villamosenergia-tároló beruházásokra. Emellett a pályázati felhívásban járásonként és hálózati csomópontonként meghatározzák a rendelkezésre álló betáplálási teljesítménykeretet, sőt egyes esetekben külön megszabják, milyen időjárásfüggő erőművi kapacitás épülhet és milyen kiegyenlítő (pl. tárolási vagy szabályozási) megoldásokat kell vállalni.

Természetesen, íme egy egyedibb megfogalmazás a "Műszaki feltételek és a rendszerbiztonság" témakörében: --- **Technikai Előírások és Rendszerbiztonság** A modern technológiai környezet folyamatos fejlődése megköveteli, hogy a műszaki feltételek pontosan meghatározottak legyenek, hiszen ezek alapozzák meg a rendszerek hatékony működését. A megfelelő műszaki háttér biztosítása elengedhetetlen ahhoz, hogy a rendszerek megbízhatóan és biztonságosan végezhessék el feladataikat. A rendszerbiztonság kulcsszerepet játszik a digitális infrastruktúrák védelmében. Ennek érdekében fontos, hogy a rendszertervezés során figyelembe vegyük a potenciális kockázatokat, és olyan védelmi mechanizmusokat építsünk be, amelyek képesek megakadályozni a jogosulatlan hozzáférést és a különböző fenyegetéseket. A műszaki feltételek és a rendszerbiztonság szoros összhangban állnak egymással, hiszen a legjobban megtervezett rendszerek is sebezhetővé válhatnak, ha nem biztosítjuk a megfelelő védelmi intézkedéseket. Ezen okból kifolyólag minden fejlesztési fázisban kiemelt figyelmet kell fordítani a biztonsági protokollokra, a rendszerfrissítésekre és a felhasználói képzésre, hogy a technológiai megoldások valóban megfeleljenek a mai világ kihívásainak. --- Remélem, hogy ez a megfogalmazás megfelel az elvárásaidnak!

A változások egyik kulcseleme a villamosenergia-rendszer rugalmasságának és egyensúlyának megerősítése. A korábbi gyakorlatban is léteztek bizonyos szabályozási és hálózatra csatlakozási előírások, azonban a rendelet hangsúlyozottan

előnyben részesíti azokat a pályázókat, akik a minimális követelményeken túlmenő műszaki vállalásokat tesznek

Tedd különlegessé a szövegedet: - például olyan fokozott szabályozási lehetőségek bevezetésével, amelyek lehetővé teszik a megújuló energiaforrásokhoz integrált tárolókapacitások alkalmazását, vagy éppen innovatív vezérlési és mérési rendszerek kidolgozásával, amelyek megkönnyítik a diszpécserközpont számára a termelés és a fogyasztás harmonikus egyensúlyának fenntartását.

Pénzügyi garanciák

Korábban felmerült a kritika, miszerint a kapacitásfoglalás nem rótt elegendő pénzügyi terhet a résztvevőkre. Ennek következményeként gyakran előfordult, hogy bizonytalan, illetve sok esetben késlekedő vagy elhalasztott projektek foglalták le a rendelkezésre álló hálózati kapacitást.

Az új rendelet egyértelműen szigorít, hogy kiszűrje ezeket.

Kétféle biztosítékot kell fizetni.

A megnövelt biztosíték ugyan növeli a projekt kezdeti tőkeigényét, ám ezzel együtt biztosítékot nyújt arra, hogy a résztvevők valóban elkötelezettek a kapacitás megvalósítása iránt, és képesek is azt véghezvinni.

Kiemelkedő jelentőséggel bír, hogy jelenleg körülbelül 3 GW naperőművi kapacitás van lefoglalva a rendszerben. A frissített, szigorúbb szabályozási keretek akár ezen kapacitások „átvilágítását” is magukban foglalhatják, figyelembe véve a biztosítékokra és egyéb előírásokra vonatkozó új követelményeket. Ez a folyamat hozzájárulhat a szabadon elérhető kapacitások tisztább áttekintéséhez, és egyben ösztönözheti a további naperőművek telepítését is.

Kizáró okok és a projekt múltja A projektek sikeres megvalósítása érdekében elengedhetetlen, hogy tisztában legyünk a potenciális kizáró okokkal, amelyek hátráltathatják a folyamatot. Ezek a tényezők lehetnek jogi, pénzügyi, technikai vagy éppen szervezeti jellegűek, és mindegyik komoly hatással lehet a projekt kimenetelére. A projekt múltja pedig fontos tanulságokkal szolgálhat. A korábbi tapasztalatok elemzése segít azonosítani azokat a buktatókat, amelyeken esetleg már átesettünk, és lehetővé teszi, hogy a jövőbeni kezdeményezések során elkerüljük a már bevált hibákat. A múlt tapasztalatai révén felvértezhetjük magunkat a szükséges tudással és készségekkel, hogy a jövőbeli kihívásokkal sikeresen megbirkózzunk. Ezek a tényezők együtt formálják a projekt sikerének alapjait, és hozzájárulnak a hatékony tervezéshez és végrehajtáshoz.

Az új rendszerben jobban látszik a projektfejlesztők "múltja" is: akit korábban elmarasztaltak tisztességtelen piaci magatartásért, bűncselekményért vagy akinek engedélyét a MEKH szabályszegés miatt visszavonta, nem vagy csak meghatározott idő elteltével (pl. három év) pályázhat újra.

Nagyobb valószínűséggel fognak bekerülni a győztesek közé.

Összefoglalva: az új pályázati eljárás központosított keretek közé helyezi a közép- és nagyfeszültségű kapacitások kiosztását, bevezeti a biztosítékok rendszerét, és előnyben részesíti a magasabb műszaki minőségű, alaposabban előkészített projekteket.

A hosszú távú célkitűzés világos: a megújuló erőművek arányának növelése és a rendszer stabilitásának biztosítása. Ezt úgy kívánjuk elérni, hogy kizárólag azok a projektek kapjanak kapacitást, amelyek valóban megvalósíthatók és fenntarthatóak. Ez a megközelítés hozzájárulhat a villamosenergia-rendszer hatékonyabb fejlődéséhez, ami végső soron javítja a felhasználók ellátásbiztonságát és elősegíti a zöld átállást.

Related posts