Az iskolák környékéről kitiltanák az autókat, hogy biztonságosabb és barátságosabb környezetet teremtsenek a diákok számára.


A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) izgalmas új kezdeményezést tervez az oktatási intézmények környezetében, amely az úgynevezett iskolautcák kialakítására összpontosít. A jövőben az iskolák bejáratai előtt található utcák egy adott szakaszán reggelente és délutánonként kizárólag gyalogosok, illetve mikromobilitási eszközök, mint például rollerek és kerékpárok számára lesz lehetőség a közlekedésre. Ezt a lépést a BKK közleménye alapján a Sulizóna program keretein belül valósítják meg, céljuk pedig egy biztonságos és kellemes környezet megteremtése a diákok számára a nap kezdetén és végén. A tervezett útszakaszok hozzájárulnak ahhoz, hogy a gyermekek egészségesebben és nyugodtabban érkezzenek az iskolába, valamint biztonságosabbá tegyék a közlekedést a tanórák előtt és után.

Ez a megoldás a nemzetközi tapasztalatok alapján bizonyítottan hatékonyan mérsékli a balesetek kockázatát, lehetővé téve a gyermekek és kísérőik számára, hogy biztonságosabb környezetben közelítsenek az érintett intézményekhez. Ezen felül jelentősen csökkenthető az iskolák környékén jellemzően magas levegőszennyezettség is, ami hozzájárul a gyerekek egészségének megóvásához.

Ez alól kivételt képeznének a helyi lakosok, akik legfeljebb 10 kilométer/órás sebességgel, fokozott körültekintéssel hagyhatnák el az utcát gépjárművükkel. Azonban ők sem léphetnek be az adott területre.

A BKK szerint az iskolautcáknak köszönhetően az intézmények környékén biztonságosabban lehetne közlekedni, azok bejáratát kényelmesebb lenne megközelíteni.

A gépjárműforgalom korlátozásával jelentősen csökkenthetőek a reggeli és délutáni dugók, ezzel együtt pedig mérsékelhető a szokásos balesetveszélyes zűrzavar is. Ráadásul ez a lépés segíthet a szabálytalan megállások és parkolások okozta kellemetlenségek kiküszöbölésében is.

Az iskolautca koncepcióját olyan helyszíneken lehet sikeresen megvalósítani, ahol a helyi közösség elkötelezett a változások iránt, és ahol az utca forgalmi jellemzői lehetővé teszik a gépjárműforgalom ideiglenes leállítását vagy mérséklését.

A BKK tervei között szerepel, hogy egyhetes próbaidőszakot indítanak az iskolautcák tesztelésére. Ezen időszak alatt a lakosok és az érintettek a gyakorlatban is tapasztalatokat szerezhetnek a rendszer működéséről. A tesztelési időszak zárásakor közösen fogják kiértékelni az összegyűjtött tapasztalatokat, hogy biztosítsák a rendszer hosszú távú fenntarthatóságát és a helyi közösség támogatottságát.

Bécs városában már több éve bevezették azt a szabályozást, amely megtiltja az autók közlekedését egyes iskolák környékén. A helyi önkormányzat célja az volt, hogy ezzel növeljék a gyerekek biztonságát. Tapasztalataik szerint a bécsi kisiskolások körülbelül 20%-át szüleik autóval szállítják reggelente, ami nemcsak torlódásokat okoz, hanem számos veszélyes helyzetet is teremt a tanítás kezdete előtt. Az intézkedés célja nem csupán a biztonság növelése, hanem az is, hogy a gyerekek frissebb és éberebb állapotban érkezzenek az iskolába. Ha gyalogosan vagy kerékpárral teszik meg az utat, az aktivizálja őket, míg az autó hátsó ülésén sokszor csak álmodoznak vagy bámészkodnak. Ráadásul az iskolába vezető út a gyerekek napi mozgásigényének akár egyharmadát is biztosíthatja, ami különösen fontos abban az időszakban, amikor a gyerekek egyharmada túlsúlyproblémákkal küzd.

Related posts