Egyetlen radikális lépés képes volt megrengetni a globális autóipart.

A Portfolio következő befektetői klubján a magyar gazdaság jövőbeli perspektívái kerülnek a középpontba. Az eseményen elismert közgazdászok fognak eszmét cserélni a legfrissebb világgazdasági eseményekről, gazdaságpolitikai irányelvekről és a monetáris politikai stratégiákról. A résztvevők lehetőséget kapnak arra, hogy mélyebb betekintést nyerjenek a gazdasági trendek alakulásába és a várható hatásokra.
A pekingi lépés válaszként érkezett Donald Trump által bejelentett 145%-os vámemelésre, és komoly zavarokat idézhet elő a globális autóiparban. Az iparági elemzők előrejelzései szerint a gyártók készletei várhatóan három hónapon belül kifogynak. Jan Giese, német nyersanyagkereskedő, kiemelte, hogy a legtöbb járműgyártó csupán két-három hónapnyi tartalékkal bír.
Ha addig nem érkeznek mágnesek az EU-ba vagy Japánba, valós problémák lesznek az ellátási láncban.
A korlátozások a "nehéz" és "közepes" ritkaföldfémekre, mint például a diszprózium, terbium és szamárium vonatkoznak. Ezek az anyagok nélkülözhetetlenek a magas hőmérsékletet elviselő mágnesek előállításához, és elengedhetetlen szerepet játszanak a katonai fejlesztésekben, valamint az elektromos járművek technológiájában.
Egy autóipari vezető véleménye szerint a korlátozások "jelentős hatással" lesznek a Teslára és más gyártókra is.
egy 1-től 10-ig terjedő skálán 7-8-as súlyosságú ügyként jellemezve a helyzetet.
Kína exportengedély-kötelezettséget vezetett be minden szállítmányra, és betiltotta az újrakivitelt az Egyesült Államokba.
Bár a könnyebb ritkaföldfémek, mint a neodímium, jelenleg nem szerepelnek a legújabb intézkedések között, szakértők figyelmeztetnek, hogy a kereskedelmi feszültségek fokozódásával ezek is a figyelem középpontjába kerülhetnek. Kínai exportőrök már most is "vis maior" indokra hivatkozva állították le szállítmányaikat, ezzel tovább súlyosbítva az árak kiszámíthatatlanságát. Japán és más nemzetek a Lynas ausztrál vállalat malajziai feldolgozókapacitásának bővítésében látják a jövőt, amely várhatóan 2025 közepére kezdi meg a kritikus fontosságú anyagok, például a terbium helyi gyártását.
Egy japán kormánytisztviselő véleménye szerint a nemzeti stratégiai készletek önmagukban nem elegendőek ahhoz, hogy megelőzzék a lehetséges fennakadásokat.
"A lényeg az, hogy sikerül-e időben kialakítani az alternatív ellátási láncot, mielőtt kimerülnének a tartalékaink" - nyilatkozta az FT-nek.
Az elemzők szerint a korlátozások mögött részben az is állhat, hogy Mianmarban, a nehéz ritkaföldfémek egyik fő forrásában polgárháború dúl, így Kína belső ellátását is erősítheti a kivitel korlátozásával.
A kivitelezés részletei azonban továbbra sem világosak:
Nem világos, hogy milyen ütemben és milyen szempontok szerint fogják értékelni az exportengedélyek iránti kérelmeket.
Bár Kína korábban tartózkodott attól, hogy olyan blokádokat alkalmazzon, amelyek saját iparát is veszélyeztetnék, az utóbbi hónapokban több stratégiai fém, például az antimón szállítása már most is jelentős nehézségekkel küzd. E helyzet következtében a globális autóipar és technológiai szektor szereplői kénytelenek versenyt futni az idővel, hogy új beszerzési forrásokat találjanak, mielőtt a helyzet tovább romlik.