A lányok kútvíz alá kerülése tragikus eseményekhez vezetett, de ez csupán a jéghegy csúcsa, hiszen a húsvéti hagyományok között számos más megdöbbentő szokás is létezik.

Az 50 feletti francia nők stílusában és eleganciájában rejlik a titok, hogy hogyan őrizhetik meg vonzerejüket. Íme tíz olyan dolog, amit elkerülnek, hogy megjelenésük mindig kifinomult és friss maradjon: 1. **Túlzott smink**: A természetesség hívei, inkább a visszafogott, finom sminket részesítik előnyben, ami kiemeli a szépségüket anélkül, hogy elnyomnák azt. 2. **Túl szűk ruhák**: A francia nők tudják, hogy a megfelelő illeszkedés a kulcs a stílushoz. A kényelmes, de jól szabott darabok mindig jobban mutatnak. 3. **Elavult frizurák**: Az idő múlásával a hajformák is változnak. Ők mindig figyelnek a modern trendekre, de a klasszikus eleganciát sem hanyagolják el. 4. **Kényelmetlen cipők**: A stílus nem mehet a kényelem rovására. A francia nők gyakran választanak elegáns, de kényelmes lábbeliket. 5. **Túl sok kiegészítő**: A kevesebb néha több. Az egyszerű, de ízléses kiegészítők hangsúlyozzák a megjelenést, anélkül, hogy túlzsúfolnák azt. 6. **Elavult divatirányzatok**: Az 50 feletti francia nők követik a divatot, de mindig csak azt választják, ami igazán illik hozzájuk. 7. **Rongyos vagy elnyűtt ruhák**: Az ápoltság és a tisztaság mindig prioritás számukra. A jó állapotú ruhák emelik a megjelenést. 8. **Túlzottan élénk színek**: A visszafogott, elegáns színek és minták sokkal jobban passzolnak az érett stílushoz, mint a harsány árnyalatok. 9. **Laza, elnyűtt ruhák**: Az elegancia nem lazsálhat, ezért a francia nők mindig ügyelnek arra, hogy ruháik jól nézzenek ki, még a hétköznapokon is. 10. **Túlzottan sportos öltözet**: Bár a kényelem fontos, az elegancia megőrzése érdekében a sportos ruhadarabok helyett inkább a klasszikus, időtálló darabokat választják. Ezek az apró részletek együtt alkotják a francia nők egyedi és vonzó stílusát, amelyet érdemes követni és inspirációként használni!
A húsvéti időszak csodás hagyományokkal van tele, amelyek mindegyike saját különleges szépségével varázsolja el az ünnepet. Gondoljunk csak a tojásdíszítés művészetére, ahol a különböző motívumok és színek üzeneteket hordoznak, vagy a virágvasárnap szertartásaira, amelyek a tavasz megújulását ünneplik. A barka- és ételszentelés rituáléi különleges jelentőséggel bírnak, míg a nagypéntek babonái a régi hiedelmek világába vezetnek el minket. Húsvétvasárnap pedig a közösség és a remény szimbólumaként lebegnek a szokások, amelyek az összetartozást hangsúlyozzák, így emelve az ünnep szellemét.
A húsvéthétfőn esedékes locsolás is ezek közé tartozhatna, mégis kevés hozzá hasonlóan megosztó népszokásunk akad: míg vannak, akik megőrzendő, fontos tradíciónak tartják, sokan gyomorgörccsel és szorongással gondolnak rá, még ha csak múltbéli élményeikről van is szó.
A locsolkodás rítusa napjainkban is rengeteg kérdést vet fel, ám a múltban sem volt minden fenékig tejfel. A hideg vízzel való lelocsolás, a lányok lefogása és a búvóhelyekből való kitépés nem csupán a finomabb udvarlási hagyományok vagy a játékos évődés részét képezte, hanem sok esetben tragédiákhoz is vezetett. De ez csupán egy a sok ellentmondásos húsvéti szokás közül, ezért összegyűjtöttünk néhány olyan ünnepi hagyományt is, amelyek szintén meglepőek lehetnek.
Korábbi cikkünkben mi is körüljártuk, hányféle vélemény él egymás mellett a locsolkodással kapcsolatban, és bár ellenzői ma is a mikrobántalmazás tankönyvi példájának tartják, egykor jóval súlyosabb kimenetele is lehetett. Annak idején a hajadon lányokat a tóba, folyóba vagy az itatóvályúba is belelökték, amihez képest a kútvizes locsolás még enyhébb is volt, mégis visszaemlékezések és korabeli feljegyzések is tanúsítanak olyan haláleseteket, melyek ehhez voltak köthetők.
Egy olvasónk is beszámolt arról, hogy lánykorában nagyszülője testvére is így, tüdőgyulladás következtében vesztette életét, mint ahogy elhíresült esetté vált Fekete Róza, Rozika története is, aki az 1930-as években, 16 évesen hunyt el a húsvéti locsolkodás után pár héttel: "Rozikát, de még nagyanyót is megforgatja az udvaron hangoskodó vidám sereg, majd hirtelen mozdulattal felkapják a darázsderekú, pehelykönnyű leányzót és a kúthoz röpítik, közben már ömlik is egyik veder víz a másik után. Az ünnepi alkalomra gondosan előkészített népviselet, a vállkendő, de a keményített alsószoknya is csuromvizesen tapad a testéhez, pillanatok alatt teszik tönkre a jókedvű legények a hajnali készülődést. Másnap a mi gyönyörű Rozikánk belázasodott, és két hét alatt a tüdőgyulladás elvitte."
Bár az események nem szándékosak voltak, senki sem lépett fel annak érdekében, hogy a fiatal lány a már amúgy is zord időjárásban ne szenvedjen el ilyen sorsot. A hagyományokat nem lehetett megkérdőjelezni; sőt, mindannyian tudták, hogy a locsolás során, bármennyire is szomorú, a lányok rátermettségét, életerejét és ellenálló képességét valamilyen módon megmérették.
A húsvéti korbácsolás, más néven vesszőzés, Magyarországon is jelentős hagyomány, amely az ünnephez kapcsolódó termékenységi és megtisztulási szertartások egyik formája. E rítus során a lányok enyhe ütéseket kaptak, hogy egészségesek, frissek és szépek maradjanak. E szokás különösen a Dunántúlon volt népszerű, ahol a „siba” kifejezés egy négyszögűre font korbácsot takart. Húsvéthétfőn a legények ezzel csapkodták a lányokat, általában nem túlságosan erőteljesen. A lányok ezt követően szalagos díszeket kötöttek a sibákra, és tojással, valamint borral kedveskedtek a fiúknak, így teremtve meg az ünnep vidám, játékos hangulatát.
A vékony fűzfa vesszőkkel való korbácsolás Csehországban terjedt el igazán, de Szlovákiában sem ismeretlen. A pomlázka, vagyis a korbács hosszúsága fél métertől két méterig is terjedhetett, rá markolatot fontak, a végére pedig színes szalagokat tűztek. A több száz éves hagyományt követve ezzel vesszőzték meg a fiúk a lányokat, és bár a cél nem a fájdalom okozása volt, korabeli beszámolók szerint a dolog sok esetben elfajult, és valóságos verekedéssé alakult, melynek során a leányok is ugyanúgy vesszőzték a legényeket. Sajnos a tudósítások szerint a hagyomány alkalmat teremtett a sérelmek megtorlására is, a visszautasítások, a hűtlenségek és a keserűség okozta frusztráció levezetésére, mind a nőtlen legények, mind a férjek számára.
A múlt hagyományai nemcsak hogy sokszor erőszakosak voltak, de a mai világban is fellelhetők olyan szokások, amelyek a brutalitás irányába tendálnak. A passiójátékok során a Föld különböző tájain elevenítik meg Jézus keresztútját és keresztre feszítését, amely az ókori kivégzési módszerek között a legkegyetlenebbnek számított.
Számos helyen az előadások során megjelenik az önostorozás mint szimbolikus cselekedet, de sehol sem tapasztalható olyan drámai mértékű elkötelezettség, mint a Fülöp-szigeteken. Itt, a több mint ötven éves hagyomány részeként, a passiójáték végén valódi keresztre feszítések zajlanak, ahol az önkéntes résztvevők kezüket és lábukat körülbelül 10 centiméteres szögekkel fúrják át, ezzel is kifejezve hitüket és áldozatvállalásukat.
A résztvevők nem töltenek túl sok időt a kereszten, és az események során folyamatosan figyelemmel kíséri őket az egészségügyi személyzet. Nem meglepő, hogy a helyi vallási vezetők elítélik ezt a hagyományt, hiszen úgy vélik, hogy az a nagyhetet cirkuszi előadássá degradálja. Ráadásul a babonás hitek, amelyeket képvisel, ellentétben állnak a Biblia tanításaival. Ha érdekel, miért vállalják a jelentkezők a komoly fájdalmat, és mi áll ennek a furcsa tradíciónak a hátterében, érdemes elolvasnod a korábbi cikkünket, amely részletesebben is foglalkozik a témával!
Az új-zélandi Alexandra környékén több mint 25 éve él egy különleges hagyomány, amely húsvét idején valósul meg. Ezen a napon nagyszabású vadászatot rendeznek, ahol csapatokba szerveződve több száz lövész mérkőzik meg egymással. A verseny célja, hogy ki tudja a legtöbb nyulat és vadállatot elejteni, és ezzel izgalmas kihívás elé állítják egymást a résztvevők.
A trófea egy jelentős pénzjutalommal jár, és ennek hátterében az áll, hogy a nyúl a szigeten invazív kártevőnek számít, amely súlyos gondokat okoz a helyi gazdák számára, hiszen szinte nincsenek természetes ellenségei. Évente több mint tízezer nyuszit ejtenek el, emellett pedig rengeteg oposszumot, pulykát, vadon élő kecskét és vaddisznót is megölnek. Noha az indoklás érthető, mégis vitatható, hogy fesztivált szerveznek a nyúlvadászat köré, ráadásul ezt a húsvéttal kapcsolják össze, és gyerekek szórakoztatására is használják. Az esemény ellentmondásossága sokakat megoszt, hiszen a hagyományok és a természet védelme között feszülő ellentét kétségtelenül felvet kérdéseket.
A spanyol hagyomány, amely már közel három évszázada létezik, egy különleges szokást őriz: a nagyhét során minden évben bűnözők kapnak kegyelmet, és országszerte körülbelül 15 rabot szabadon engednek a börtönök falai közül. Ez az esemény nem csupán a bűnösök irgalomra találásáról szól, hanem emléket állít annak a bibliai pillanatnak is, amikor Pilátus Jézust kívánta elengedni, de a tömeg végül Barabbás szabadon bocsátását követelte. Emellett egy 1759-es esemény is hozzájárult ahhoz, hogy ez a hagyomány széles körben elterjedjen, gazdagítva ezzel a spanyol kultúra szövetét.
III. Károly spanyol király a pestisjárvány következtében betiltotta a hagyományos ünnepi körmenetet, ám a malagai rabok ezt nem fogadták el. Kérvényezték őreiknek, hogy szabadon engedjék őket, hogy részt vehessenek Krisztus hordozásában. Az őrök azonban elutasították kérésüket, ami a rabokban lázadást szült. Kihasználva az alkalmat, megszöktek, és megtartották a város történetének leghosszabb körmenetét, majd hősiesen visszatértek a börtöncelláikba. Néhány nappal később, váratlan fordulatként, a pestisjárvány véget ért, és a bűnbocsánat szertartása hagyománnyá vált, amely máig él, csupán a spanyol polgárháború idejére szakadt meg.
Bár a kegyelem megszavazása szigorúan azok számára fenntartott, akik kisebb, nem erőszakos bűncselekmények, jellemzően drogproblémák miatt kerültek börtönbe, sokan úgy vélik, hogy a vallásnak nem lenne szabad ennyire befolyásolnia a büntetés-végrehajtási folyamatokat. Még ha csupán csekély mértékben is, a jogi rendszer kijátszása kérdéseket vet fel a tisztesség és az igazságosság terén.