Élet a Facebook-hirdetések korában: a pénz helyett az algoritmusok és a kiskapuk formálhatják a Fidesz digitális kampánystratégiáját.


Pénteken lép életbe az az uniós szabályozás, amelynek következtében a Google után a Meta is megkezdi a politikai hirdetések kitiltását platformjairól. Ez a változás elsősorban a kormánypárt számára jelenthet kedvezőtlen következményeket, hiszen noha már egy ideje tudatában vannak a közelgő átalakulásnak, a felkészülésük hatékonysága még kérdéses. Szakértői véleményeket gyűjtöttünk össze arról, hogy milyen kihívások és lehetőségek várnak a közösségi médiára a politikai hirdetések eltűnése után.

Szeptember 22-én a Google tiltással felérő korlátozást vezetett be a saját platformjain a politikai hirdetések terén, példáját pedig október elejétől elkezdte követni a Meta is. A lépés nem váratlan, a két amerikai techvállalat már tavaly jelezte, hogy készül a korlátozásra. A döntés mögött az áll, hogy pénteken lép életbe az az EU-s szabályozás, amely a politikai hirdetésekben nagyobb átláthatóságot követelne a platformoktól. A techcégek viszont úgy látják: az előírt transzparencia biztosítása túl nagy terhet jelentene számukra, ezért inkább egyszerűen kitiltják a politikai hirdetéseket.

A változás nem csak hazánkat érinti, de nálunk kiemelten fontos, mivel a Fidesz egyik kampányeszköze veszik el ezzel. Idén szeptember végéig 3,4 milliárd forintot költöttek el politikai hirdetésekre Magyarországon a Meta felületein, ennek nagy része a Fideszhez és holdudvarához köthető.

A következő időszakban felértékelődik majd az organikus elérés - azaz, hogy "magától" hány emberhez jut el az adott tartalom. Ebben a tekintetben jelentős lemaradásban van a kormánypárt, pláne Magyar Péterhez képest, akinek a színre lépése óta a Facebook-oldala az egyik elsődleges kommunikációs felülete és a posztjai kiemelkedően népszerűek, hirdetésekre pedig lényegében semmit nem költött (két kivételtől eltekintve, amikor a Tisza tavaly márciusi zászlóbontó eseményét hirdették az oldalán).

Magyar posztjai, kommentjei sokakhoz eljutnak, erre a "problémára" is utalhatott Orbán Viktor, amikor korábban arról beszélt: a digitális világban lemaradásban vannak. Kijelentése hiába tűnt abszurdnak akkor, amikor a Megafon és a kormánypárti szereplők százmilliókkal biztosították az elmúlt választásokon, hogy a Facebook-felhasználók fala a kormány üzeneteivel legyen tele, mára relevánssá vált, hiszen a hirdetések lehetősége megszűnt.

Ezért a kormánypárt nyáron elindíthatta digitális offenzíváját és honfoglalását, amelynek hatékonyságáról és a hirdetések utáni világban betöltött szerepéről szakértőket faggattunk.

Related posts