Felfedezték a második feketedobozt: ez újabb lehetőséget kínál arra, hogy tisztázódjon, valóban az orosz légvédelem volt-e felelős az azeri utasszállító lelövéséért.


Szerdán tragikus esemény történt, amikor egy Bakuból Groznijba tartó utasszállító repülőgép a kazahsztáni Aktau városának közelében lezuhant. A balesetet egy hosszú videófelvétel is rögzítette, amelyen jól látható a gép drámai zuhanása.

A CNN-nek nyilatkozó amerikai tisztségviselő szerint az elsődleges információk arra engednek következtetni, hogy egy orosz légvédelmi rendszer lehetett felelős a Kazahsztánban lezuhant utasszállító repülőgép megsemmisítéséért. Ez az első hivatalos értékelés az Egyesült Államok részéről a szerdai tragikus eseménnyel kapcsolatban, amely során a gépen utazó 67 személyből legalább 38-an életüket vesztették.

A jelek szerint egy orosz rendszer támadta meg az Azerbaijan Airlines J2-8243-as járatát, mielőtt az Aktau városának közelében balesetet szenvedett volna.

- nyilatkozta az amerikai tisztviselő csütörtökön, miközben a hatóságok felfedeztek egy második fekete dobozt is, amely reményeik szerint segíthet tisztázni a több tucat ember életét követelő tragédia okait.

Az amerikai tisztviselő szerint tévedésről lehet szó és rosszul kiképzett orosz egységek tüzeltek gondatlanságból. Azonban Azerbajdzsán, Kazahsztán és Oroszország tisztviselői arra szólították fel az embereket, hogy ne találgassanak a balesettel kapcsolatban, amíg a vizsgálatok le nem zárulnak.

Az azerbajdzsáni állami hírügynökség jelentése szerint a brazil hatóságok és az Embraer gyártó cég képviselői pénteken látogatást tesznek Kazahsztánban. Céljuk, hogy közösen a helyi hatóságokkal feltérképezzék a baleset körülményeit és rekonstruálják az eseményeket. Az alábbiakban összegyűjtöttük a balesettel kapcsolatos eddigi információkat.

A gép eredetileg Bakuból Groznijba indult volna, de a tervezett útvonalától kelet felé letért, és így átrepült a Kaszpi-tenger csillogó vize felett.

Az Azerbaijan Airlines gépe Bakuból, Azerbajdzsán fővárosából indult a dél-oroszországi Csecsenföld szívébe, Groznijba. Az út azonban váratlan fordulatot vett, amikor a repülőgép kényszerleszállást végzett, körülbelül 3 kilométerre Aktautól.

- jelentette be a légitársaság szerdai közleményében.

Az orosz állami média arról számolt be, hogy a gépet a Groznijban uralkodó sűrű köd miatt irányították át. Nagyjából ezt erősítette meg Marat Karabajev kazah közlekedési miniszter is, aki azt közölte, hogy egy kazah irányítóközpont mintegy 45 perccel a gép lezuhanása előtt jelzést kapott Oroszországból, amely szerint a járatot eltérítik. Az eltérítésre az azt bejelentő orosz diszpécser szerint azért volt szükség, mert a gép vezérlőrendszerében hiba lépett fel, így a személyzet úgy döntött, hogy Aktauba repül, miután jelentést kaptak, hogy Groznijban rossz az időjárás. Később aztán olyan információk is előkerültek, amelyek szerint már a lezuhanás előtt egy oxigénpalack felrobbant az utastérben, aminek következtében az utasok elvesztették az eszméletüket, majd a zuhanás előtt a gép elvesztette a kommunikációt a diszpécserekkel.

A Flightradar24 közösségi médiában közzétett bejegyzésében azt írta, hogy a repülőgép "Groznij közelében GPS-zavarásnak volt kitéve", ami jelentősen akadályozhatta a repülőgép navigációs és kommunikációs képességét. Az oldal hozzátette, hogy a balesetről készült adatok és videók "a repülőgép lehetséges irányítási problémáira is utalnak".

A baleset helyszínén egy második fekete doboz is napvilágra került.

- jelentette csütörtökön a Kazinform állami hírügynökség, amelytől a hatóságok azt remélik, hogy fontos információkkal szolgál majd a nyomozóknak a történtek kiderítéséhez és a repülőgép pontos útvonalának megismeréséhez.

A kazah hatóságok megerősítették, hogy a gép fedélzetén tartózkodó 67 ember közül legalább 38-an meghaltak a balesetben, köztük két pilóta és egy légiutas-kísérő. A fedélzeten tartózkodók közül a kazah közlekedési minisztérium előzetes adatai szerint 37-en azerbajdzsáni, 16-an orosz, hatan kazahsztáni és hárman kirgizisztáni állampolgárok voltak.

Körülbelül 29 túlélőt, köztük két kisgyermeket emeltek ki a romok közül.

- jelentette ki Kanat Bozumbajev, Kazahsztán miniszterelnök-helyettese.

Jelenleg hat beteget ápolnak Aktauban, közöttük három azerbajdzsáni és három kirgiz állampolgárt, akik közül az egyik állapota még mindig instabil. Ezen kívül kilenc orosz és tizennégy azerbajdzsáni sérültet már hazaszállítottak.

A katasztrófa túlélői úgy emlékeztek vissza, hogy a Groznijban tett, harmadik leszállási kísérletük alatt hallottak egy nagy robbanást a fedélzeten, és azt követően irányították át a gépet és repült át a Kaszpi-tenger felett. Ennek oka az lehet, hogy szerdán egy ukrán dróntámadás zajlott le Groznijban.

A repülőgép tragikus lezuhanása után készült felvételek és fényképek olyan perforációkat tárnak fel a gép szerkezetén, amelyek a repeszek vagy törmelékek által okozott károkhoz hasonlítanak. Bár a lyukak eredete még nem kapott hivatalos megerősítést, orosz katonai bloggerek és egy amerikai tisztségviselő is arra utaltak, hogy a gépet véletlenül az orosz légvédelem lőhette le. Az esemény körüli találgatások és spekulációk továbbra is élénk viták tárgyát képezik.

Az Azerbaijan Airlines kezdetben azt állította, hogy az eseményt egy madárrajjal való ütközés okozta, és ezt az orosz Szövetségi Légiközlekedési Ügynökség is megerősítette. Ezzel szemben Andrij Kovalenko, aki az ukrán Nemzetbiztonsági és Védelmi Tanács dezinformációellenes központjának vezetője, kétségbe vonta ezt a verziót. A közösségi médiában azt hangoztatta, hogy a repülőgépet "orosz légvédelmi rendszer lőtte le".

Oroszországnak sürgősen intézkednie kellett volna Groznij légterének lezárásáról, ám sajnos ezt a lépést elmulasztotta.

- fogalmazott Andrij Kovalenko az ukrán dróntámadással kapcsolatban és hozzátette, hogy a hatóságok el akarják majd tusolni az ügyet.

Justin Crump, a hírszerzés, biztonság és védelem területén jártas szakember, valamint a Sibylline kockázati tanácsadó cég vezetője, csütörtökön a BBC Radio 4 adásában kifejtette, hogy szerinte "a legvalószínűbb magyarázat, amely a rendelkezésünkre álló összes ismert ténynek megfelel", az az, hogy az orosz légvédelem célba vette az utasszállító repülőt.

Egyáltalán nem gondolom, hogy szándékos volt

- emelte ki a szakértő.

Az Osprey Flight Solutions, egy brit központú vállalat, amely a légiközlekedési ipar biztonsági kockázatait vizsgálja, figyelmeztetést adott ki a légitársaságok számára. A közleményükben arra hívták fel a figyelmet, hogy a járat valószínűleg egy orosz katonai légvédelmi rendszer által került lelövésre.

Dmitrij Peszkov, a Kreml szóvivője hangsúlyozta, hogy nem célszerű találgatni a baleset hátteréről, amíg a vizsgálat le nem zárul. Ezzel párhuzamosan Maulen Aszimbajev, a kazahsztáni szenátus elnöke is megjegyezte, hogy "a károk természete és a katasztrófa okai egyelőre nem tisztázottak".

Maulen Aszimbajev bejelentette, hogy egy baleset kivizsgálására bizottságot állítottak fel, amelybe Kazahsztán, Azerbajdzsán és Oroszország szakértői is bekapcsolódnak. Talgat Lastajev, Kazahsztán közlekedési miniszterhelyettese szerint a bizottság pénteken veszi kezdetét a munkájának.

A munkálatokat el fogják végezni, és ekkor majd fény derül arra, mi állt a katasztrófa hátterében.

- fogalmazott Kanat Bozumbajev kazah miniszterelnök-helyettes, aki elmondása szerint nem kapott beszámolót a balesetről sem Oroszországtól, sem Azerbajdzsántól, ezért nem tud cáfolni egyetlen teóriát sem.

Az orosz-ukrán konfliktus alakulását állandóan nyomon követjük. Pénteki hírfolyamunk percről percre frissül, és itt érheti el a legújabb információkat.

Related posts