A luxusmárkák komoly kihívásokkal néznek szembe.

Donald Trump június 1-jétől 50%-os vámot tervez bevezetni az Európai Unióval szemben, ami komoly következményekkel járhat a luxusipar és az alkoholgyártók számára. A bejelentés hatására jelentős esés következett be az európai részvényárakban: a francia CAC40 index 3%-kal csökkent, míg az LVMH részvényei 8%-kal zuhantak, ahogy azt a Forbes is megjegyezte.
Az Egyesült Államok kiemelkedő szerepet játszik a luxusipar világában. A McKinsey által készített elemzés alapján az amerikai luxuspiac várhatóan 4-6%-os éves növekedést mutat, amely üteme felülmúlja a globális versenytársakat. Ezért a luxusmárkák számára stratégiai szempontból elengedhetetlen, hogy jelen legyenek ezen a piacon. 2024-re az USA az LVMH csoport harmadik legnagyobb piaca lett, hozzájárulva a vállalat összes bevételéhez 25%-kal.
A vámok elkerülhetetlenül hátrányosan befolyásolnák a vállalat amerikai működését, hiszen valószínű, hogy kénytelen lenne megemelni az árakat.
A Louis Vuitton nemrégiben, néhány héttel ezelőtt, körülbelül 5%-kal megemelte az egyik ikonikus táskájának árát.
A Hermès is bejelentette, hogy áremelésekkel reagál a vámok hatásaira, és valószínű, hogy ezt a stratégiát számos európai luxusmárka is átvállalja, akik az Egyesült Államokban értékesítenek. Ezek az áremelések közvetlenül érintik a vásárlók költési szokásait, mivel
Az amerikai vásárlók alaposan mérlegelni fogják döntésüket, mielőtt európai bőrmárkák termékeibe fektetnének.
A márkáknak azonban kevés választásuk van, ha meg akarják védeni haszonkulcsukat. Mivel termelőüzemeik többsége Franciaországban és Európában található, nem sok más megoldás kínálkozik. Ez a piaci dinamika különösen rossz időzítéssel érinti az LVMH-t és más csoportokat, amelyek közül sokan már most is bevételcsökkenést tapasztalnak az amerikai piacon: az LVMH 3%-os bevételcsökkenést jelentett 2025 első negyedévében.
Az USA és az EU az év eleje óta vámháborúban áll az alkoholos italok terén. Bár a jelenlegi 50%-os vámfenyegetés alacsonyabb, mint Trump korábbi, 200%-os vámmal való fenyegetése az európai szeszes italokra és borokra, még mindig komoly csapást jelent az iparág számára, amely már így is számos kedvezőtlen piaci dinamikával néz szembe.
Az európai alkohol az USA-ban fogyasztott termékek 17%-át teszi ki,
ami stratégiai piaccá teszi a régiót az európai alkoholgyártók számára.
Az értékesítési szempontokat figyelembe véve megállapítható, hogy az európai alkohol 32%-át az Egyesült Államokban értékesítik, ám ez a szám valószínűleg csökkenni fog, amennyiben bevezetik a tervezett vámokat. Ez a lépés közvetlenül negatív hatással lesz a bor-, pezsgő- és szeszesital-gyártókra, akik már így is számos nehézséggel néznek szembe.
A globális borfogyasztás 60 év óta nem tapasztalt mélységekbe süllyedt, és 2024-re várhatóan 3%-os csökkenéssel kell számolnunk. Az infláció, a piaci bizonytalanság, valamint a tudatosabb alkoholfogyasztási szokások mind közvetlen hatással vannak a bor iránti kereslet csökkenésére. Az LVMH is jelezte, hogy 2024-re a pezsgő és a konyak értékesítése csökken, míg a borok és egyéb szeszes italok bevétele 2025 első negyedévében 9%-kal mérséklődött.