"Ne legyünk naivak, a hitelminősítők is tisztában vannak a helyzettel. A kormány egy nem túl feltűnő, de annál drágább osztogatási stratégiával készül a közelgő választásokra."
Pénteken este várható az első őszi gazdasági értékelés a magyar piacról a neves hitelminősítők részéről. Azonban ez az értékelés csupán egy a kormány előtt álló kihívások sorában, hiszen a Fidesz népszerűsége egyre csökken a közvélemény-kutatások szerint. A pénzszórás logikusan tűnne feloldásnak, ám 2021-2022-vel ellentétben most kevesebb forrással rendelkezik a kormány. Piaci elemzők véleményét kértük ki arról, hogy milyen lehetőségekkel bír a kormány a jelen helyzetben.
A gazdasági repülőrajt nem maradt el, csak január helyett júliusban kezdődött - Orbán Viktor hétvégi sajtótájékoztatója után úgy látszik, a kormány nem hagyja veszni a szlogent, amit 2025 elejére szánt, csak aztán az év gyatra kezdése miatt inkább elsüllyesztett. Azt tegyük félre, hogy a repülőrajt szó a sportban nem a hirtelen felgyorsulást jelenti, hanem azt, amikor a versenyző már teljes sebességgel száguldva érkezik a rajthoz, a mai magyar gazdaságról pedig a legnagyobb jóindulattal sem lehet ilyet állítani.
A miniszterelnök másféle iránymutatást adott, hogy szerinte hogyan kell értelmezni ezt a kifejezést: a családi adókedvezmény emelését és az új lakáshitelprogramot tudja be a repülőrajt kezdetének, azaz a választás előtti osztogatást.
Sokan valószínűleg a pénzkidobásra gondoltak, amikor a kormányfő a múlt szombati sajtótájékoztatója előtt nagy bejelentést ígért – emlékezetes, hogy a 2021-2022-es időszakban mekkora hullámot vert a kormányzati osztogatás, ami jelentős mértékben hozzájárult az infláció emelkedéséhez. Az aktuális miniszterelnöki nyilatkozat viszont sokkal szerényebb léptékű: a kormány 3%-os kedvezményes hitelt ajánl, 150 milliós kerettel, amely a vállalkozások számára is elérhető.
Két nappal később Orbán óvatosan, konkrét részletek nélkül utalt arra, hogy a 2022 őszén hirtelen és drasztikusan megszorított katás vállalkozások adózási lehetőségeit esetleg újra szélesíthetik.
Az orbáni ígéretek közös vonása, hogy vonzóak és szimpatikusak, ugyanakkor nem róják meg drasztikusan a költségvetést. A kedvezményes vállalkozói hitel esetében az idei évben csupán minimális hatással bír, míg a kamara előrejelzése szerint a következő évben 50-60 milliárd forintos terhet jelenthet. Hasonlóan, az anyák szja-mentessége is évek során, fokozatosan integrálódik a költségvetési tervezésbe.
Ezzel természetesen lehet kampányolni, de felmerül a kérdés: milyen lehetőségei állnak a kormány rendelkezésére, ha a következő tavaszi országgyűlési választásokig hátralévő bő fél évben szeretnének egy olyan intézkedést bevezetni, amelynek előnyeit valóban sokan tapasztalhatják majd a saját pénztárcájukban?


