Tesco vezetője: A magyar üzletekből eltűnnek az akciók
A szektor egy bizonyos határon túl kénytelen lehet visszafogni az innovációt és a kínálat bővítését.
Vannak biztató jelek, de az igazi gazdasági fellendülés még mindig várat magára, ezért a vásárlók óvatosan közelítik meg a költekezést. Érdemes figyelni arra, hogy a reálbérek emelkedéséből származó pénz hol landol. A diszkontlánc vezérigazgatója a Pénzcentrumnak elmondta, hogy a magasabb jövedelmi sávokban és a középosztály körében tapasztalható némi mozgástér, de ez nem feltétlenül költés formájában nyilvánul meg. Sok esetben inkább a bankszámlákon pihentetik a pénzt, amely még nem került befektetésre vagy elköltésre, ami arra utal, hogy sokan kivárnak, mielőtt döntést hoznának.
Fedezd fel a legújabb eseményeket és újdonságokat itt!
Felhívta a figyelmet arra is, hogy az alsó jövedelmi kategóriákban a promóciók nélkülözhetetlenek, mert "ezek az emberek árérzékenyek, akciókra vadásznak, most viszont ezt a lehetőséget gyakorlatilag elvették tőlük. A saját márkás termékeknél nem volt igazán nyereség sosem, ott mindig is az ár volt a kulcs és viszonylag kevés az akció" - tette hozzá. Ám most már - állítása szerint - márkatermékeknél sem tudnak az üzletláncok "olcsósítani", mivel az árrésstop, - ez az új szabályozás - közvetve ezt megakadályozta. Ezeknél a gyártók költenek innovációra, fejlesztésre, marketingre, így magasabb a beszerzési áruk, és ennek következtében a fogyasztói áruk is, így ezeknél a termékeknél sokkal több volt az akció....na, ez az ami, most eltűnik majd, de legalábbis vagy nagymértékben csökken. Ez pedig hosszú távon nagyon torzítja a piacot, nem jár jól a fogyasztó, és kiveszi a piacból az egészséges versenyt - vélekedett a Tesco-vezér.
Kifogásolta azt is, hogy az árrésstop a kereskedőkre vonatkozik, nem az ellátási lánc összes szereplőjére: az élelmiszeripar struktúrája továbbra is egyenlőtlen, és nem a kereskedő a fő nyertese az ellátási láncnak. Romániában vagy Szerbiában, ahol volt árstop, ott legalább egységesen alkalmazták: minden szereplőnek legyen az termelő, szállító vagy kereskedő be kellett fagyasztani az árakat. Nálunk viszont az intézkedés csak a kereskedelemre vonatkozik, miközben a többi szereplőt kikerüli. Ez még ideiglenesen is torzítja a piacot, hosszabb távon pedig különösen.
Ha ez az árrésstop hosszabb távon is marad, egy ponton túl már a beszállítók sem fogják bírni önkontrollal, nekünk pedig jelentősen tovább szűkítené a mozgásterünket - figyelmezett Pálinkás. Az egész intézkedés célja az infláció letörése volt - ez pedig megtörtént. Az infláció jelentősen visszaesett, hamarosan bővül az Árfigyelő is, tehát a kormányzati eszköztár is bővült.
A vásárlók megszokták, hogy mindig van valami jó ajánlat, de egyszerűen nem lehet mindent kitermelni ilyen körülmények között. És ha ez az új rendszer kiterjed más termékkategóriákra is, akkor ott sem lesz más a helyzet: nem lesz miből kedvezményt adni.
Ez a folyamat átrendeződéseket eredményez. Bizonyos termékek esetében, ahol az akciós ár eddig jelentős mértékben támogatta az eladásokat, előfordulhat, hogy a kereslet növekedni fog. Ugyanakkor más területeken, például a népszerű márkák körében, valószínűleg csökkenésre számíthatunk. Ezt már most is észlelhetjük az árréssapkás termékeknél, és nem nehéz előre jelezni, hogy hasonló hatások más termékeknél is megjelenhetnek.
Eddig nem terheltük meg közvetlenül vásárlóinkat ezzel a költséggel, de sajnos más megoldásokat kellett keresnünk: például egyes termékkategóriákban csökkentettük az akciós ajánlataink számát.
A jelenleg hatályos jogszabályok szerint az élelmiszer árrésstopnak május 31-én vége, a kormány azonban több nyilvános fórumon is kilátásba helyezte annak meghosszabbítását. Éppen ezért az Országos Kereskedelmi Szövetség nemzetközi élelmiszer-kiskereskedelmi vállalkozásai javaslatot tesznek le a kormány asztalára az árrésstop zökkenőmentes kivezetésére.