A csalók évente több száz milliárd forintos veszteségeket okoznak, de van egy hatékony eszköz, amellyel felvehetjük a harcot ellenük.


Az áruk szabad mozgása az Európai Unió egyik alappillére, amely számos előnnyel jár, ugyanakkor a tisztességtelen versenynek és inkorrekt tevékenységeknek is teret enged. Európa legnagyobb használtautó-adatokat szolgáltató cége szerint a kilométeróra-csalás önmagában is több milliárd eurós veszteséget okoz az autóvásárlóknak a kontinensen. A használtautó-vásárlók és a tisztességes kereskedők számára a nemzetközi adatok jelentik az egyetlen hatékony védelmet. Konkrét példákat hoztunk a csalásokra, összeszedve a 2024 első felében észlelt legszélsőségesebb eseteket.

A kilométeróra-csalás problémájának megoldása nem könnyű feladat. Európa szerte rengeteg használt autó kerül át másik országba, jellemzően nyugatról keletre.

A tisztességtelen személyek az importált jármű kilométer-számlálójának visszatekerésével vagy a károk eltitkolásával próbálják meg növelni az eladásból származó hasznukat - hívta fel a figyelmet a gyakori jelenségre Matas Buzelis, a carVertical autóipari szakértője.

Egy autóipari adatszolgáltató cég alapos elemzést végzett arról, hogy a vásárlók mennyivel magasabb árat kénytelenek fizetni a futásteljesítmény-csalásokkal érintett járművekért különböző országokban. Az eredmények szerint Lengyelországban évente legalább 1,1 milliárd euróval csapják be a sofőröket, míg Franciaországban a gépjárművásárlók 0,8 milliárd euróval többet adnak ki a valós árnál. Olaszországban pedig a használt autók ára több mint 720 millió euróval emelkedik a csalások miatt. Ezek az adatok csupán három uniós piacra vonatkoznak, de hasonló, még súlyosabb helyzetekről is tudunk más országokban.

Elvétve történtek csak kísérletek a csalások visszaszorítására. A helyzet viszont fokozott keresletet teremtett a digitális, adatalapú termékek, például a járműtörténeti ellenőrzések iránt.

"A futásteljesítmény-manipulációt korántsem könnyű megfékezni. A hozzáértő vásárlók jó eséllyel felismerik a nem megfelelő alkatrészeket vagy hibákat, és gyanússá válhat számukra egy jármű állapota. A kevésbé tapasztaltak azonban kiszolgáltatott helyzetben vannak, így nemegyszer szembesülnek azzal, hogy az általuk vásárolt jármű messze nem felel meg az elvárásaiknak. A több mint 40 országból származó, többek között a futásteljesítményre, károkra, tulajdonosváltásokra és regisztrációkra vonatkozó nemzetközi adatok különösen hasznosak lehetnek azok számára, akik korábban csak a helyi piacokon ellenőrizték a járműveket, ahol szintén nagy számban vannak jelen import autók" - vázolta Matas Buzelis

A megbízható és hiteles adatbejegyzések már jelenleg is számos autóvásárló védelmét szolgálják a régióban. Ezek az információk biztonságos alapot nyújtanak, amely segít a potenciális vásárlóknak elkerülni a váratlan kellemetlenségeket és problémákat.

"Az adatok alapos ismerete lehetővé teszi számunkra, hogy pontosabban megítéljük egy autó állapotát, és a vásárlási döntéseinket is sokkal egyszerűbben hozhatjuk meg. A megbízható és biztonságos adatforrások használata kiemelkedően hatékony megoldásnak bizonyult. Az igazán figyelemre méltó előny, hogy senki sem képes módosítani vagy eltüntetni az autóval kapcsolatos információkat. Ez jelentős elrettentő erővel bír a csalásokkal szemben. A bűnözők jól tudják, hogy nem tudják eltüntetni a sérült járművek múltját" - nyilatkozta egy autóipari szakértő.

A bűnüldöző hatóságok, valamint az országos rendőrségi adatbázisok, pénzintézetek és állami nyilvántartások mellett a non-profit szervezetek és üzleti partnerek – mint például autóhirdetési platformok vagy nagykereskedők – közötti együttműködés számos kihívással jár. Az informatikai szakemberek szerepe elengedhetetlen, hogy az összegyűjtött információk valóban értékesek legyenek a használtautó-vásárlók számára, és segítsenek a megbízható döntések meghozatalában.

A csalók különféle praktikákhoz folyamodnak annak érdekében, hogy a kevésbé értékes autók árát mesterségesen megemeljék, így megtévesztve a vásárlókat. Egy járműadatokkal foglalkozó cég közreműködésével alaposan megvizsgáltuk a magyar használtautó-piac legszélsőségesebb esetét, amelyek 2024 első felében történtek. A kutatás során a felhasználók által 2024 januárja és augusztusa között beszerzett járműtörténeti jelentések statisztikai adatait elemeztük. A tanulmány 15 különböző országban készült, mindenhol a legkirívóbb eseteket emelve ki.

Az újautók jelentős hányada azonnal elhagyja az ország határait, alig hogy legördül a gyártósorról. A használt járművek sem maradnak sokáig egy helyben, hiszen sokszor külföldre kerülnek, így életük során számos gazdát megismernek.

Ezt követi egy 2013-as Audi A6 és egy 2015-ös Audi S3, melyeket hat országban tartottak nyilván.

A tulajdonosok általában néhány év elteltével váltanak autót, de ez nem minden modellnél van így. Az idei rekordot egy 2007-es Audi A5 tartja, amelynek tizenhét tulajdonosa volt. Egy 2001-es Audi TT és egy 2011-es Volkswagen Golf szintén gyakran cserélt gazdát: az előbbi 16, az utóbbi 15 alkalommal.

Ha egy autó mögött feltűnően sok tulajdonos áll, mindenképp érdemes mélyebbre ásni, hogy mi rejlik a háttérben. A legtöbb ember általában 4-6 évente vált autót, de ha egy gépkocsi évente vagy akár hónapról hónapra új gazdára talál, az súlyos problémákra utalhat. Különösen az importautók vásárlói vannak kitéve a magasabb kockázatoknak, mivel ezek esetében gyakran nehezebb nyomon követni a tulajdonosváltások számát. Szerencsére a járműtörténeti jelentéseket szolgáltató platformok egyre népszerűbbekké válnak, így ezek az értékes információk már szinte azonnal elérhetők.

Matas Buzelis kijelentette: "Tedd különlegessé a szövegedet!"

A jelentések idővonal-szekciója magában foglalja az autó regisztrációs információit, a tulajdonosváltásokat és a korábbi műszaki vizsgákat. Ez a részlet különösen értékes lehet azoknak, akik új járművet szeretnének vásárolni, hiszen átfogó képet nyújt a jármű múltjáról.

Bár előbb-utóbb minden autóval történhet baleset, egyes modelleket többször éri kár, mint másokat. Magyarországon egy 2015-ös Fiat 500L-ről derült ki, hogy 11 feljegyzett balesete volt. Ezt követte egy 2017-es Mercedes-Benz E-osztály és egy 2018-as Ford Focus, melyekről 8, illetve 7 kárfeljegyzés készült.

A károk mértékétől függően a biztosítótársaságok eltérő módon határozzák meg a javítási költségeket. Magasabb kategóriájú autók esetében a helyreállítás általában jelentősebb összegeket igényel. Amennyiben egy jármű többször is baleset részese volt, és a keletkezett károk összessége több millió vagy akár tízmillió forintot is elérhet, érdemes egy szakértő segítségét kérni a jármű alapos átvizsgálásához. A járműtörténeti jelentés részletesen bemutatja a sérült alkatrészeket, így a szerelő a legfontosabb területekre koncentrálhat a javítás során.

Ez az összeg egyes országokban akár egy lakás árával is felér. Szorosan mögötte következett egy 2020-as Tesla Model X 35,1 millió forintos, valamint egy 2012-es BMW 6-os sorozat 33,5 millió forintos kárértékkel.

A magyarországi hirdetési portálokon rengeteg olyan autót találhatunk, amelyek már több százezer kilométert tettek meg, de egyik sem hasonlítható ahhoz a 2002-es BMW 5-ös szériához, amelynek kilométerórája egy igazán lenyűgöző, 901 327 kilométeres értéket mutat. Az ilyen magas futásteljesítményű járművek elérik azt a különleges pillanatot, amikor a hatjegyű kilométerszámláló újra a nulláról kezdi a számolást.

Hogy jobban érzékeltessük: ez a BMW 5-ös évente átlagosan több mint 45 ezer kilométert tett meg 2002 óta - ez lenyűgöző távolság, ami jól mutatja, mennyi időt töltött az autó az utakon. Ezt követi egy 2009-es Audi A6 650 650 kilométerrel, és egy 2007-es Audi A6 601 290 kilométerrel.

Magyarországon a carVertical által végzett járműellenőrzések során a legnagyobb kilométeróra-hamisítást egy 2008-as Audi A6-nál fedezték fel, ahol az óra állását hihetetlen mértékben, 421 635 kilométerrel manipulálták. Ezt követi egy 2008-as Peugeot Boxer, amelynél 399 992 kilométert csaltak el, valamint egy 2002-es Audi A4, melynek kilométeróráját 376 000 kilométerrel állították vissza.

"Rengeteg probléma adódhat abból, ha olyan autót veszünk, amelynek kilométeróráját több százezer kilométerrel manipulálták. Nyilvánvaló, hogy egy ilyen modell már nem megbízható, és gyakran meghibásodhat. Emellett a biztonsági kockázat sem elhanyagolható: egy ilyen magas futásteljesítményű autó nemcsak a vezetőre és az utasokra, hanem a többi közlekedőre is veszélyt jelenthet" Matas Buzelis kijelentette: "Tedd különlegessé a szövegedet!".

Related posts