Az alkoholipar válságban – Történelmi átalakulás küszöbén Jelenleg az alkoholipar egy olyan válságos időszakon megy keresztül, amely nem csupán gazdasági hatásokkal bír, hanem mélyreható társadalmi és kulturális változásokat is magában hordoz. A hagyomán
Az alkoholipar nagyvállalatainak értéke hatalmasat esett az elmúlt bő négy évben, miközben a világ italfogyasztási szokásai drámaian átalakulnak. A korábban stabil, nagy nyereségű iparág most komoly kihívásokkal néz szembe, a kereslet visszaesésétől a menedzsmentváltásokig, miközben a befektetők egy része már a mélypont után várható fordulatban reménykedik, írja a Bloomberg.
A világ legnagyobb tőzsdén jegyzett sör-, bor- és szeszipari cégei összesen több mint 830 milliárd dollárnyi piaci értéket veszítettek el csupán öt év leforgása alatt.
A Bloomberg által nyújtott index, amely körülbelül ötven hasonló vállalat teljesítményét figyelemmel kíséri, jelenleg 46 százalékkal alacsonyabb szinten áll, mint a 2021 júniusi csúcsérték.
Az iparág különböző kihívások kereszttüzében találja magát.
A változások következtében az olyan iparági nagyvállalatok, mint a Diageo, a Pernod Ricard, a Remy Cointreau, a Brown-Forman vagy az ausztrál Treasury Wine Estates részvényei évtizedes mélypontra estek. A kínai Kweichow Moutai papírjai több mint 40 százalékkal forognak alacsonyabban, mint 2021-ben.
Ez nem csupán egy átmeneti visszaesés, hanem egy mélyreható szerkezeti átalakulás, mivel az emberek lényegesen kevesebb italt fogyasztanak.
Egy új, amerikai Gallup által végzett felmérés rávilágít, hogy az alkoholfogyasztás mértéke az 1939 óta gyűjtött adatok történetében a legalacsonyabb szintre csökkent.
Az Egészségügyi Világszervezet és az amerikai tisztifőorvos figyelmeztetései következtében a középkorúak körében is csökkent az alkoholfogyasztás, míg a fiatalabb generációk számára az alkoholfogyasztás már nem tűnik vonzó vagy menő választásnak.
A sztárok által népszerűsített alkoholmentes italok, például Tom Holland és Katy Perry termékei, valamint a fogyást segítő GLP-1 gyógyszerek és a kannabiszalapú alternatívák szintén tovább gyengítették a keresletet.
Laurence Whyatt, a Barclays elemzője rámutatott, hogy az alkoholfogyasztásra gyakorolt hatások mértéke a jelenlegi helyzetben négyszerese annak, amit a 2008-as pénzügyi válság idején tapasztaltunk.
A gyártók folyamatosan keresik az alkalmazkodás lehetőségeit. Például a Carlsberg februárban egy új, alkoholmentes ciderrel lépett a piacra, míg a Campari májusban bemutatta az Egyesült Államokban elérhető alkoholmentes Crodinót. Eközben a Diageo stratégiai lépésként felvásárolta a chicagói Ritual Zero Proof céget, amely a szeszes italok alternatíváira specializálódott. Továbbá, a Moët Hennessy is részesedést vásárolt a prémium pezsgő alternatívákat előállító French Bloom cégben.
A változások nem csupán a termékek terén, hanem a menedzsment szintjén is megfigyelhetők. Tavaly jelentős vezérigazgató-cserék zajlottak le olyan neves cégeknél, mint a Diageo, Remy Cointreau, Campari, Treasury Wine Estates, Molson Coors és a japán Suntory Holdings. A kínai Moutai esetében pedig mindössze két év alatt két elnök is távozott. Sarah Simon megjegyzése szerint az italgyártók között jelenleg több alulsúlyozási ajánlás van, mint bármely más fogyasztási szegmensben, ami az iparág strukturális nyomásának következménye.
A Bloomberg globális alkoholindexe jelenleg a várható nyereség mintegy tizenötszörösén forog, ami kevesebb, mint a fele a 2021-es szinteknek.
Mindez azonban nem mindenkit tart távol a befektetésektől. Az amerikai Cook & Bynum hedge fund például bővítette részesedését a brazil Ambevben és a perui Backus y Johnstonban, mivel úgy vélik, hogy ezek a vállalatok stabil profitot termelnek és meghatározó szereplők a piacon. Richard Cook, a cég partnere, bizakodóan nyilatkozott, hangsúlyozva, hogy az emberek nem fognak teljes mértékben lemondani az alkoholról, és a fejlődő piacokon a prémium sörök iránti kereslet folyamatosan növekedni fog.
Nem minden befektető érte el a várt sikereket a piacon. Warren Buffett irányítása alatt álló Berkshire Hathaway például veszteségesen zárta a Constellation Brands részvényeivel kapcsolatos ügyleteit, hiszen azok értéke körülbelül 40 százalékkal csökkent, mióta a vállalat elkezdte felépíteni a pozícióját. Ezen kívül az Artisan Partners hedge fund is jelentős mennyiségű, több mint 50 millió dolláros Diageo-részvényt birtokol, azonban az árfolyam 2025-re közel 30 százalékkal esett vissza.
A bizonytalan kilátások miatt egyre többen hasonlítják az alkoholipart a dohányipar korábbi pályájához, amely öt évvel ezelőtt még elképzelhetetlennek tűnt. Andrew Gowen, a Bell Asset Management kutatási vezetője szerint a negatív volumen-növekedés költségcsökkentésre és olcsóbb termékek bevezetésére kényszeríti a cégeket. Úgy véli, az iparág ugyan hétezer éve létezik, de most minden korábbinál nagyobb változások előtt áll.



