A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) felfedett egy vasúti közbeszerzési kartellt, amely súlyosan érintette a piaci versenyt és a közszolgáltatások átláthatóságát.
Tiltott módon összejátszott több cég egy több tízmilliárd forintos Debrecen környéki vasúti fejlesztés közbeszerzésekor, az összehangolt kartellezés során szinte mindent egyeztettek egymással az érintett vállalkozások - közölte a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) pénteken.
A közlemény szerint a kartellt koordináló Homlok-csoport két vállalkozására 1,2 milliárd forint bírságot szabtak ki. A cégek megpróbálták akadályozni a GVH eljárását, képviselőik a meghirdetett tárgyaláson sem vettek részt, ezért további 25 millió forint eljárási bírságot is meg kell fizetniük.
Az eljárást a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. által kiírt Debrecen környéki vasúti fejlesztés közbeszerzési tenderével kapcsolatban hivatalból indította a GVH. A hatóság azt gyanította, hogy a közbeszerzési eljárás során bizonyos vállalkozások jogsértő egyeztetéseket folytattak az ajánlati árak, illetve a nyertes meghatározása érdekében. A GVH az érintett vállalkozásoknál előzetes bejelentés nélküli helyszíni kutatásokat, rajtaütéseket tartott, és ezek során olyan bizonyítékokat szerzett be, melyek egyértelműen igazolták a kartellgyanút.
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) vizsgálata során kiderült, hogy a közbeszerzési eljárásban a Homlok-csoporthoz tartozó Homlok Kft. és Homlok Zrt. valamint az Inter Mobility Kft. összefogtak, hogy elősegítsék a Homlok Kft. sikerét a tenderen. A résztvevő vállalkozások megállapodtak abban, hogy olyan ajánlatokat nyújtanak be, amelyek garantálják, hogy közülük kerül ki a győztes. Az egyezség keretében a cégek már az ajánlattétel előtt egyeztették az ajánlati árszintjeiket, és a pályázati dokumentációt is a Homlok-csoport irányítása alatt álló közbeszerzési tanácsadó cég készítette el a két "versenytársnak". A benyújtott költségvetéseket pedig a Homlok egyik alkalmazottja állította össze. Ráadásul a közbeszerzési eljárás során az ajánlattételt követően is megmaradt a szoros együttműködés a különböző cégek között - tájékoztatott a GVH.
Az ügy másik kulcsszereplője, az Inter Mobility Kft., amelynek nettó árbevétele az előző évhez képest lényegesen csökkent, az eljárás során aktívan együttműködött a Gazdasági Versenyhivatallal (GVH). A cég engedékenységi kérelmet nyújtott be, amelyet a GVH Versenytanácsa pozitívan bírálta el. Emellett részt vett egy egyezségi eljárásban, és vállalta, hogy megfelelési programot vezet be. Ennek következtében a GVH Versenytanácsa jelentős mértékben mérsékelte a cégre kiszabható bírságot, így végül 30 millió forintos büntetést kell teljesítenie. Ez jól tükrözi, hogy a versenyhatóság által eljárás alá vont vállalatok számára kifizetődő lehet az együttműködés a GVH-val - hangsúlyozták.
A GVH számos kartelltevékenységet tárt fel az elmúlt évek során. Kiemelkedő példaként említhető, hogy 2023-ban a dunai hajós cégek közötti összehangolt tevékenységeket, továbbá az útfestéssel és közúti táblázással foglalkozó vállalatok kartelljét is azonosították. 2024-re pedig az útszóró sót forgalmazó cégek közötti kartellügy is napvilágot látott.