Zajszolgáltatás, éjjel-nappali metró, Éjszakai Czar - Nyugat-európai nagyvárosok innovatív megoldásai az éjszakai élet felpörgetésére.


Ez itt az on the other hand, a portfolio vélemény rovata. A cikkek a szerzők véleményét tükrözik, amelyek nem feltétlenül esnek egybe a Portfolio szerkesztőségének álláspontjával. Ha hozzászólna a témához, küldje el cikkét a [email protected] címre. A megjelent cikkek itt olvashatók.

Amszterdam különleges megközelítéssel viszonyul az éjszakai gazdasághoz, amelyet egy komplex városfejlesztési kihívásként kezel. Ennek egyik legismertebb aspektusa a független, alapítványi keretek között működő Éjszakai Polgármester (Nachtburgemeester) intézménye. Ez a pozíció kulcsszerepet játszik a város vezetése, az éjszakai élet szereplői és a helyi lakosok közötti kapcsolatépítésben. A polgármester feladata, hogy tanácsot adjon, közvetítsen és proaktívan megoldásokat találjon a felmerülő problémákra, így elősegítve a zökkenőmentes együttműködést a különböző érintettek között.

Az Éjszakai Polgármester irodája és Amszterdam városa között egyedülálló együttműködés bontakozik ki, amelyet a 2021-ben életre hívott "Night Vision" stratégia képvisel. Ezen partnerség keretében számos figyelemre méltó kezdeményezés született, például a klubok biztonságát fokozó "ClubEthics" magatartási kódex, amely a szórakozóhelyek működésének etikai kereteit határozza meg.

A stratégiai szemléletet konkrét intézkedések sora egészíti ki:

London éjszakai gazdaságának tudatos fejlesztését a "24 hour London" koncepció vezérli, amelynek első kézzelfogható lépése a Night Tube bevezetése volt, vagyis a hétvégén éjjel-nappal üzemelő metróvonalak működése.

A vízió megvalósításának intézményi hátterét kezdetben a 2016-ban létrehozott "Night Czar" pozíció biztosította. A feladatkör bővülésével alakult meg a London NightLife Taskforce, amely független szakértőkből álló testületként működik. Ez a szervezet az éjszakai élet résztvevőit összefogva stratégiai iránymutatást ad a városvezetésnek, így segítve a helyi közösség fejlődését és a kulturális élet gazdagítását.

A külvárosi főutcák esti és éjszakai gazdasági fellendítésére irányuló Night Time Enterprise Zones (NTEZ) program kiemelkedő kezdeményezés, amelynek célja a helyi szolgáltatások életre keltése a munkaidő után. A program során egy éven át tartó átfogó intézkedésekkel célozzák meg a választott területek dinamizálását. Az alkalmazott eszközök között szerepel a célzott eseménymarketing, a vállalkozások nyitvatartásának meghosszabbításának ösztönzése, a kínálati lehetőségek bővítése, valamint a közterületek fejlesztése, mint például a közvilágítás javítása és a gyalogosbarát átalakítások. Emellett a biztonság növelésére is külön figyelmet fordítanak, hogy a látogatók még inkább kedvet kapjanak az éjszakai programokhoz.

London számos bevált gyakorlatot alkalmaz a zajproblémák kezelésére. Például, a díjnyertes City of London Zajstratégia révén egy éjjel-nappal működő gyorsreagálású zajszolgálat segíti a problémák azonnali kezelését, miközben a proaktív "Soundscape" (hangzáskép) tervezési megközelítés is a zajhatások csökkentésére összpontosít. A Safer Sounds Partnership keretében a zenei helyszínek, a rendőrség és a hatóságok közötti együttműködés erősítése történik, míg a Safety Thirst Awards a felelősen működő vendéglátóhelyek elismerésére szolgál. Továbbá, a helyi vállalkozói fejlesztési egyesületekkel (Business Improvement Districts) való szoros együttműködés is hozzájárul a célok megvalósításához.

Párizs éjszakai gazdasága lenyűgöző kiterjedésével és sokszínűségével büszkélkedhet, hiszen több mint 15 000 vendéglátóhely szolgálja ki a város éjjeli életét. E gazdasági szegmens tudatos és partnerségi alapú menedzselése kiemelkedő fontosságú, amelynek középpontjában a 2014-ben létrehozott Éjszakai Tanács (Conseil de la Nuit) áll. Ez a testület, amelyet a turizmusért és éjszakai életért felelős alpolgármester irányít, olyan platformot teremt, ahol a lakosság pihenéshez való jogát, a szórakozni vágyók igényeit, a mintegy 83 000 éjszakai dolgozó munkakörülményeit és az éjszakai gazdaság kulturális valamint gazdasági fejlődését egyensúlyba hozhatják. A Tanács tagjai között klubtulajdonosok, rendezvényszervezők, egészségügyi és prevenciós szervezetek képviselői, lakossági szószólók és városi tisztviselők is megtalálhatók, munkájukat pedig nyolc tematikus munkacsoport támogatja. E sokszínű együttműködés révén Párizs éjszakai élete folyamatosan fejlődik és alkalmazkodik a változó igényekhez.

Párizs városvezetése konkrét lépésekkel igyekszik elősegíteni az éjszakai élet fenntartható fejlődését:

Berlin világszerte elismert klubkultúrája mögött egy tudatosan kiépített, alulról szerveződő filozófia rejlik, amelynek középpontjában a Clubcommission Berlin áll. Ezt az egyesületet 2001-ben a klubok üzemeltetői és rendezvényszervezők hozták létre, és azóta egy több mint 300 fős, független érdekképviseleti hálózattá fejlődött. A szervezet aktívan párbeszédet folytat a berlini Szenátussal, valamint a kerületi önkormányzatokkal, így biztosítva a klubkultúra fejlődését és védelmét a városban.

A Clubcommission elkötelezetten részt vesz a jogszabályok kidolgozásában, szakértői tanácsai révén hozzájárul a szcéna fejlődéséhez. Kiemelkedő kezdeményezése például a Klubkultúra Napja, amely évről évre megrendezett fesztivál és díjátadó esemény, hogy ünnepeljük a klubkultúra sokszínűségét. Továbbá, a szervezet fontos szerepet vállal a konfliktusok mediálásában, elősegítve ezzel a közösségi összefogást és a problémák konstruktív megoldását.

Berlin éjszakai életének fontos jellemzői:

Berlin techno kultúráját 2024-ben az UNESCO a szellemi kulturális örökség részeként ismerte el, ezzel új fejezetet nyitva a zenei és művészeti hagyományok megőrzésében.

A négy bemutatott európai nagyváros esete világosan tükrözi, hogy a virágzó éjszakai gazdaság mögött tudatos tervezés, aktív menedzsment és a különböző érdekelt felek közötti állandó párbeszéd áll.

Bár a konkrét modellek városonként változóak, mégis számos közös stratégiai összetevő és alapelv figyelhető meg:

Related posts